6 Random Drum Machine


Voor deze opdracht ga je een random drum machine programmeren. Het ritme en tempo gaat bepaald worden door verschillende vormen van randomness in Max. A t/m C zijn verplicht, daarna kun je doorwerken aan D en E. Lees vooral ook de uitdaging door, zelfs als je het niet maakt kan het wel inspirerend werken voor de eindopdracht die er aan gaat komen.

Deadline: 19 November

Belangrijke objecten in deze opdracht:



Snap je de functie van een object niet? Gebruik alt-click op het object om er meer over te weten te komen. Help-files in Max bestaan uit werkende programma's, zodat je meteen de toepassing van het object kan zien. Bekijk ook de Max Keyboard Shortcuts en Max CheatSheet.

Plaats comments (sneltoets c) bij delen van je patch om voor jezelf en ons duidelijk te maken dat je snapt wat er gebeurd en hoe iets werkt. Dit wordt documentatie genoemd, en kan je helpen jezelf te herinneren als je een week later (of een maand/jaar) weer eens de patch opent. Ook helpt dit ons gerichte vragen te stellen bij het aftekenen.

Maak je patch netjes en overzichtelijk voordat je hem laat aftekenen!



a. kick it!

Maak een [makenote] - [noteout] combinatie en stel het channel argument van noteout in op 10 zodat je de drumgeluiden hoort van de general midi. Zorg dat je met het klikken op een [button] de kick hoort (midinoot 36).

Tip: [makenote], [noteout], [button], [message]

b. kick, kick, kick, ∞

Maak een [metro] aan waarvan je de BPM kan instellen met een [number]. Zet de BPM op 108, maar zorg ervoor dat de metro bangs uitstuurt op het tempo van de 16de noten (dus 4x meer bangs dan bij kwartnoten).

Sluit een [counter] aan op de metro en zorg er vervolgens voor dat de kick alleen elke 3de 16de klinkt (dus om de 3 16den), gebruik hiervoor [%] en [select].

Zorg dat het BPM bij het opstarten van je patch al correct in de number-box staat en de operators de goede argumenten hebben.

Tip: [number], [metro], [!/ 0.], [* 0.], [counter], [%], [select], [message], [loadmess],

c. some(times) snare

Gebruik het [random] object om een willekeurig getal van 0 tot 100 te genereren voor elke bang van de metro (elke 16de-tel).

Zorg met behulp van een vergelijking-object dat er een snare 30 procent van de tijd afgespeeld wordt (midinoot 38).

Voeg een [slider] of [dial] toe die je scaled naar 0 - 100 zodat je het percentage kan veranderen, en zorg dat deze met de goede waarde opstart.

Tip: [random], [<] / [>] / [<=] / [>=], [sel], [slider], [dial], [loadmess], [message]

(cijfer: 6)

d. random hats

Voeg een hihat toe (midinoot 42), zorg dat deze altijd op alle 8ste-noten speelt, en daarnaast op de 16de noten daartussen maar 15 procent van de tijd.

Tip: [%], [sel], [random], [<]/[<=]/[>]/[>=]

(cijfer: 7)

e. drunk drumming

Maak een algoritme dat de drummachine laat schommelen in het tempo. Gebruik hiervoor het [drunk] object.

Laat het drunk-object elke 16de tel een random waarde genereren tussen 0 en 30 met steps van 3. Het tempo mag nooit meer of minder dan 15 BPM veranderen vanuit het ingestelde BPM.

voorbeeld: ingesteld BPM = 108, dan is het minimum 108 - 15 = 93 en het maximum 108 + 15 = 123

Je moet ook nog in staat zijn om een nieuw BPM in te stellen waar omheen het tempo dan gaat schommelen.

Tip: [drunk], [trigger b f], [number], [-], [+]

(cijfer: 8)


Uitdaging (cijfer: 9, 10, 10+ met eeuwige waardering!)

Ben je klaar met alle bovenstaande opdrachten? Kijk eens naar een of meer van deze opdrachten om je patch mee uit te breiden:

Fills

Maak een algoritme dat in de laatste maat van een aantal (instelbare!) maten altijd een random fill speelt over de toms.

Snare, Kick

Voeg een algoritme toe dat, wanneer de snare gespeeld wordt op de plek van een kick, de kick niet laat spelen, maar de kick de 16de daarna wel speelt

Meta sequencer

Er bestaat niet zoiets als true-random, en veelal wordt random gegenereert op basis van een seed (wat vaak de tijd is). Bekijk de help-file van [random] en hoe je zelf de seed kunt instellen. Maak een algoritme dat elke maat de seed van de random-number-generator reset, en daardoor een herhalend random patroon genereert. Zorg nu dat je verschillende random seeds in een lijst kunt plaatsen en elke maat de volgende seed uit de lijst pakt. Hierdoor kan je op een hoger niveau een random sequencer maker door de randomness aan te passen.