9 Eindopdracht
Het Max-gedeelte van SysBas1a sluit je af met een eindopdracht waarvoor je Max gebruikt voor een generatieve algoritmische compositie (optie 1), of voor een korte performance met je patch als algoritmisch instrument (optie 2). Je werkt in tweetallen en de presentaties zijn op donderdag 17 december. De presentatie wordt aangeleverd in de vorm van een video waarin je de performance of compositie laat horen en uitleg geeft.
Upload de video en de zip-file met patches hier
Inhoud
Deadlines en Tijdlijn
1. In de aanloop naar week 47 - TEAM & BRAINSTORM
Voor deze opdracht zijn alleen tweetallen toegestaan. De persoon waar je mee samen werkt moet in dezelfde groep zitten.
Geef je team op in deze sheet, doe dit door je naam te verwijderen uit de rechter kolom en in te vullen in de linker kolom bij teamlid 1 of 2.
NB: Je mag alleen samenwerken met iemand binnen je groepnummer vanwege het rooster!
Maak een keuze uit Optie 1 of 2. Omschrijf wat jullie van plan zijn en vul de beschrijving aan met tekeningen, schema's (flowchart) om je algoritmes schematisch uit te werken en voor jezelf (en ons) duidelijk te maken, bedenk ook hoe de samenwerking gaat zijn. Tijdens de theorielessen op 26 november worden de plannen besproken.
NB: Een goed plan is belangrijk, vraag de Max-docenten om feedback!
2. Week 48 t/m 50 - BOUWEN
(26 nov t/m 10 dec)
Op 26 november bespreken we tijdens de theorielessen de plannen.
Tijdens het practicum werk je aan de opdracht en kun je gerichte vragen stellen over problemen en ideeën bij de docenten en student-assistenten. Maak ook vooral gebruik van de Zelfstudie-uren!
Refereer en reflecteer regelmatig op je oorspronkelijke ideeën zodat je het patchen kunt focussen, maar vergeet vooral niet ook te experimenteren. Lees ook de tips en aandachtspunten in Deel 3 goed door!
3. Week 51 - PRESENTATIES
(17 dec)
Op 17 december tonen jullie het eindresultaat in videos van 4 minuten tijdens de online lessen (hiervoor gebruiken we zowel de practica als theorielessen en we gaan hiervoor nog een presentatierooster maken). Dit is kort, dus scheid hoofdzaken van bijzaken. Individuele objecten uitleggen is niet nodig, de samenwerking tussen de objecten is waar het om gaat. Volg de richtlijnen zoals omschreven onder het kopje Video & Inleveren.
De presentaties zijn van 10h00 tot 16h30
Beoordelingscriteria
Op de dag van de presentatie bekijken we gezamenlijk via de Discord chat de geuploadde videos stuk voor stuk. De url's worden gepost in de chat en na het kijken van de video stellen wij eventueel nog wat vragen en geven feedback. Je hoort direct of je het behaald hebt, maar het daadwerkelijke cijfer maken wij in de week daarna bekend.
- concept
Wat wil je bereiken en waarom? (duidelijkheid en originaliteit)
Het idee achter de algoritmes, wat is de transformatie?
De gemaakte flowchart
Is er afgeweken van het plan, en zo ja waarom en wat heb je hieruit geleerd?
- uitwerking
Is de output op het eerste gezicht overtuigend?
Implementatie van de algoritmes (kwaliteit)
Blijk van beheersing lesstof en de balans met eigen creativiteit
- presentatie
Duidelijke uitleg
De grafische interface / GUI
De netheid van je patch (overzichtelijk, documentatie, comments)
Eindopdracht Maken
Maken
Voor je eindopdracht kies je uit een van de onderstaande templates als startpunt. Vervolgens geef je daar invulling aan als team. De komende theorielessen en practica zullen er nog veel dingen behandeld worden die bruikbaar zullen zijn in het maken van jullie patch. Stel ook vragen als jullie ideeën hebben die niet behandeld zijn tijdens de les.
Optie 1: Algoritmische Compositie (Generatief)
Bouw een patch die muziek genereert/componeert in real-time (midi!). De patch moet die muziek genereren op basis van een algoritmisch proces. Op deze manier kan jouw patch met de druk op 1 knop een heel muziekstuk spelen van 1 minuut. Je compositie kan gebaseerd zijn op bestaande muziek (via bijvoorbeeld analyseren van midi-data), kan met behulp van algoritmes een stijl-imitatie doen (kansberekeningen en lijsten) of kan gebruik maken van een andere dataset (bijvoorbeeld: tekst, weergegevens, luchtvervuiling, geboortes), de mogelijkheden zijn eindeloos, bespreek je ideeën met de docenten!
Maak 2 verschillende algoritmes in je patch. Zorg dat je in je uitleg goed kunt beargumenteren wat deze 2 algoritmes zijn.
De patch moet werken in het data-domein en je gebruikt [noteout] om je midi om te zetten naar general-midi sounds of een instrument in een DAW. Je gebruikt maximaal 2 instrumenten en je wordt niet beoordeeld op de klank! Audio (~) of Jitter-objecten (jit.) gebruiken in Max is niet toegestaan.
Optie 2: Algoritmisch Instrument (Performance)
Voor deze optie gebruik je een midi-keyboard, midi-controller, muis of toetsenbord (of combinaties daartussen) om je patch mee te bespelen als een instrument (in overleg is een andere controller ook mogelijk). Bouw een patch die de muzikale midi-input analyseert en aanpast in real-time. Op deze manier kan de patch je bijvoorbeeld real-time begeleiden met ander noot-materiaal of midi-effecten die gebaseerd zijn op de input van jouw spel (bijvoorbeeld: midi-cloud/cluster, polyritmische-arpegiattors, akkoord-progressie begeleiding), de mogelijkheden zijn eindeloos, bespreek je ideeën met de docenten!
Maak 2 verschillende midi-effect algoritmes. Zorg dat je in je uitleg goed kunt beargumenteren wat deze 2 algoritmes zijn.
De patch moet werken in het data-domein en je gebruikt [noteout] om je midi om te zetten naar general-midi sounds of een instrument in een DAW. Je gebruikt maximaal 2 instrumenten en je wordt niet beoordeeld op de klank! Audio (~) of Jitter-objecten (jit.) gebruiken in Max is niet toegestaan.
Plannen van je patch
Voordat je direct begint met patchen zet je je plan op papier. Daarmee omschrijf je je systeem in de vorm van een flowchart (blokschema). Deze flowchart helpt je het overzicht te bewaren terwijl je werkt aan onderdelen van je project. Bespreek je flowchart met Timo of Poul tijdens de lessen. Het kan voorkomen dat je uiteindelijke patch afwijkt van je flowchart of je initiële idee, dat is niet erg!
Maken van je patch
Let bij het maken van je patch op de volgende punten:
-
Maak een presentation-mode zodat de gebruiker (jijzelf) een overzichtelijke GUI heeft waarmee de patch bediend kan worden. Deze presentation mode laat je ook zien bij de presentatie.
-
Geef in je patch met
[comment]
-boxen duidelijke omschrijvingen van wat er gebeurd. Die hoeft natuurlijk niet bij elk los object, maar wel bij een groep van objecten die samen een gemeenschappelijke functie hebben. Dit helpt je om elke week nog te begrijpen wat je zelf gedaan hebt, en maakt het voor de docenten en assistenten makkelijk om snel te zien wat je bedoeling is. -
Maak back-ups via HDD/SSD/Flash-drives of in de cloud. Zorg dat je niets kwijtraakt! Dat is zonde en kost je veel tijd.
- Stel zo veel mogelijk (gerichte) vragen aan de docenten en assistenten, maar ga zelf ook op onderzoek uit als je een kleine vraag hebt! Gebruik alt+click op objecten voor de help-file. Kijk in de help-file aan de rechter kant bij "see also" voor soortgelijke objecten. Open de reference (shift+cmd+r) om tutorials te bekijken over midi. Ook kun je je mede-studenten om hulp vragen als een docent of assistent even niet beschikbaar is. Tot slot kun je ook zoeken op het max-forum, www.cycling74.com. De kans dat jou vraag al eens eerder gesteld is door iemand anders bestaat en heeft mogelijk een antwoord in het forum.
Video & Inleveren
Upload de video en de zip-file met patches hier
De inhoud van de video is als volgt:
- 1 minuut luisteren/kijken naar performance of generatieve patch
- 1 minuut uitleggen globale concept, werkproces
- 1 minuut patch uitleg van teamlid 1 over 1ste algoritme (laat de patch zien met screencapture)
- 1 minuut patch uitleg van teamlid 2 over 2de algoritme (laat de patch zien met screencapture)
Ook stop je alle (relevante!) bestanden, behalve de video, in een .zip. Relevante bestanden zijn: - De Patch - DAW files (live-set, logic-file, etc...) - Flowchart, documentatie, notities, samples zijn niet nodig.
De naamgeving van de bestanden is als volgt:
<groepnummer>_<teamlid1>_<teamlid2>.mov
(de presentatievideo)<groepnummer>_<teamlid1>_<teamlid2>.zip
(de patches, flowchart, en dergelijke)
voorbeeld:
15_poulholleman_timohoogland.mov
15_poulholleman_timohoogland.zip