SYSBAS1A/MAX Practicum

1 - Introductie in Max


Dit is de introductieopdracht in MAX. Je kunt de practicum opdrachten maken op de computers in het lokaal, maar wij raden je sterk aan om Max te installeren op je eigen laptop. Zorg dat je altijd je patch kunt opslaan en bewaart op een usb-stick/drive/cloud. De eerste maand kun je de trial-period gebruiken, maar je kunt ook een jaarlicentie aanschaffen met studentenkorting. Dit programma heb je namelijk het hele jaar nodig.

Belangrijke objecten in deze opdracht:


1 installeren

a)

Ga naar Cycling'74.com en maak een account aan.

b)

Open Max7 of 8 op de computer. Als deze er niet op staat, download deze dan en installeer het programma. Log vervolgens in met je account om een trial-period te starten.

c)

Start Max en open een nieuwe patcher via File > New Patcher (of CMD/CTRL + N).



2 data

a)

Maak een patch dat twee getallen bij elkaar kan optellen. Druk 'n' voor een new-object. Typ in 'number' en druk op enter. Kopieer de numberbox 2x. Maak op dezelfde manier een '+' object aan. Sluit de kabels (patchcords) logisch aan van de number-boxes naar het + object. Lock de patch (cmd/ctrl + click op een lege plek of druk op het slotje links-onderin) en pas getallen aan in de numberboxes om de berekeningen uit te voeren. Wat valt op aan de inlets van het + object? Noteer je antwoord in een commentbox (sneltoets 'c').

Tip: bekijk de lijst met veel gebruikte sneltoetsen hier!

b)

Dupliceer je gemaakte patch, en voeg nu het trigger-object toe (new-object 'n', type 'trigger b i'). Zorg ervoor dat het trigger object een bang stuurt naar de hot-inlet van het + object zodra je een waarde invult aan de cold-inlet, deze komt uit de 'b' outlet. De trigger stuurt ook de integer door naar de cold-inlet van het + object via de 'i' outlet. Sluit alle patch-cords goed aan.

c)

Er zijn meer operators dan alleen het + object. Maak dezelfde patch als hierboven voor de objecten -, *, /, !/ en !-. Wat is het verschil tussen - & !-, en het verschil tussen / en !/? Noteer je antwoord in een commentbox (sneltoets 'c').



3 timing

a)

Om een sequencer te kunnen bouwen hebben we een object nodig dat op een regelmatig tempo een bang geeft. Dit object is genaamd metro. Maak de objecten: [metro 500], [print], [toggle]. Sluit de toggle aan op de start/stop inlet van de metro. sluit de metro aan op het print object. Open de max-window (cmd/ctrl + m). Lock de patch en druk op de toggle om de metro te starten. Zie de bangs verschijnen in het max-window.

b)

Om noten te kunnen afspelen gaan we gebruik maken van MIDI. Maak de patch na zoals op de afbeelding hieronder. Het getal 64 zit in een messagebox (sneltoets 'm'). Een messagebox kan je gebruiken voor vaste waardes. Lock je patch en klik op de 64, deze noot zou je nu moeten horen uit de speakers (check je volume als je niks hoort, vraag anders om hulp).

make-note-patch

c)

Sluit de output van de metro aan op de messagebox met het getal 64. Als je de metro nu aan zet hoor je om de 500 ms midi-noot 64 (E). Voeg nu het plus object toe tussen de message en de makenote, en gebruik een numberbox om handmatig de noot hoger of lager te maken.



Sla je patch op en zet het op een externe opslag van jezelf. Als je klaar bent kun je je opdracht laten nakijken en aftekenen bij de docenten of een student-assistent.