SYSBAS1A/MAX Practicum

7 - Broken Chords


Voor deze opdracht ga je gebroken akkoorden genereren bij het drukken van 1 noot op de kslider/keyboard (een akkoord waarvan de noten los achter elkaar gespeeld worden i.p.v. tegelijkertijd). Je maakt gebruik van logica/algoritmes zodat jouw akkoorden gegenereerd kunnen worden voor alle noten van het keyboard. Met delays ga je de noten gebroken spelen.

Belangrijke objecten in deze opdracht:



Snap je de functie van een object niet? Gebruik alt-click op het object om er meer over te weten te komen. Help-files in Max bestaan uit werkende programma's, zodat je meteen de toepassing van het object kan zien. Bekijk ook de Max Keyboard Shortcuts en de Max Cheat Sheet

Plaats comments (sneltoets "c") bij delen van je patch om voor jezelf duidelijk te maken wat er gebeurd en hoe iets werkt. Dit wordt documentatie genoemd, en kan je helpen jezelf te herinneren als je een week later (of een maand/jaar) weer eens de patch opent.



a)

Maak een [kslider] object. Zorg dat het klikken op de kslider een noot afspeelt via [makenote] en [noteout]. Maak de pitch onafhankelijk van octaaf, en gebruik een number-box om zelf het octaaf in te stellen van de gespeelde noot.

Tip: [%], [*], [+], [number]

b)

Zorg er nu voor dat iedere keer dat de gebruiker een C noot speelt je patch een C-majeur akkoord genereert.

Tip: [select], [trigger], [+], [message]

cijfer: 6

c)

Maak het trappensysteem af, zorg dat er bij iedere witte toets het juiste akkoord klinkt van die trap in een majeur toonladder. Dus: Cmaj, Dmin, Emin, etc. Bij de zwarte toetsen mag je geen akkoord horen! Mocht je het trappensysteem nog niet kennen, zoek dit dan eerst op op internet, of vraag uitleg bij je klasgenoten.

Tip: [select], [+], [int], [trigger], [message]

cijfer: 7

d)

Zorg er nu voor dat de terts in het akkoord met 250 ms vertraagt wordt en de kwint 500 ms. Maak een [slider] of [dial] object waarmee je de "spread" van het gebroken akkoord kunt beïnvloeden. Bedenk zelf je mapping! (Welke tijdseenheden jij wilt kunnen gebruiken en hoe de dial/slider deze beïnvloed)

Tip: [pipe], [delay], [dial], [slider], [*], [scale]

cijfer: 8



EXTRA (cijfer: 9, 10, 10+ met eeuwige waardering!)


Ben je klaar met alle bovenstaande opdrachten? Kijk eens naar een of meer van deze opdrachten om je patch mee uit te breiden:

1. Verwijder de octave number-box en zorg dat je algoritme werkt voor elke noot op de kslider en daarmee ook de noot in hetzelfde octaaf laat terughoren inclusief de akkoorden in het goede octaaf.

2. Koppel een sequencer die elke kwart-noot een willekeurig noot genereerd, wat vervolgens door jouw algoritme wordt omgezet in een akkoord.

3. Maak een optie voor andere toonladders (mineur, dorisch, harmonisch mineur etc.) en hun bijbehorende trappensysteem of breidt uit met septiem akkoorden.

4. Zorg ervoor dat je patch, bij het aanslaan van een noot op de kslider, andere liggingen/omkeringen van de akkoorden genereert.

5. Maak je patch bespeelbaar met een extern midi-keyboard.

6. GA LOS!