SYSBAS1A/MAX Practicum
DE EINDOPDRACHT
Het Max-gedeelte van SysBas1a sluit je af met een eindopdracht waarvoor je Max gebruikt voor een generatieve algoritmische compositie (optie 1), of voor een korte performance met je patch als instrument (optie 2). Je werkt in tweetallen en de presentaties zijn op donderdag 19 december.
Inhoud
- Deadlines en Tijdlijn
- Beoordelingscriteria
- Deel 1: Optie 1
- Deel 1: Optie 2
- Deel 2: Planning
- Deel 3: Patchen
Deadlines en Tijdlijn
1. Voor week 47
Voor deze opdracht zijn alleen tweetallen toegestaan. De persoon waar je mee samen werkt moet in dezelfde groep zitten. Geef je team op in de google sheet.
NB: het is niet toegestaan dat een iemand alles doet, en de ander "meelift". Het mag wel zo zijn dat een iemand de meeste code patched, maar dan moet de ander wel een substantiële bijdrage leveren aan de ideeën, conceptuele uitwerking, schrijven en ontwerpen van de flowchart en een nuttige bijdrage leveren aan het proces door middel van testen en feedback geven. De rolverdeling moet duidelijk naar voren komen in de presentatie!
2. Week 47 - ONTWERPEN (22 nov.)
Maak een keuze uit Optie 1 of 2. Omschrijf wat de doelen zijn en maak een flowchart (blokschema) om je systeem schematisch uit te werken. Tijdens de theorieles wordt een aantal plannen kort besproken. Een goed plan is belangrijk, vraag de Max-docenten om feedback!
3. Week 48 tot 50 - PATCHEN (28 nov. t/m 12 dec.)
Tijdens het practicum werk je aan de opdracht en kun je gerichte vragen stellen over problemen en ideeën. Probeer je patch telkens uit te bouwen met nieuwe technieken die je leert bij de theorielessen. Probeer technieken te combineren en vergeet vooral niet te experimenteren. Lees ook de tips en aandachtspunten in Deel 3 goed door!
4. Week 51 - PRESENTATIES (19 dec.)
Op 19 december tonen jullie het eindresultaat in presentaties van 5 minuten tijdens de theorieles (niet in het computerlokaal!). Dit is kort, dus zorg ervoor dat alles werkt en dat je weet wat je wil vertellen.
Op deze dag draaien we de theorieles en het practicum om, waardoor iedereen eerst een practicumles heeft (om 10.00u). Hier kan je nog de puntjes op de i zetten.
De presentaties zijn van 11h30 tot 17h45.
Beoordeling
Op de dag van de presentatie stop je alle (relevante!) bestanden in een .zip en mail je deze naar poul.holleman@hku.nl en timo.hoogland@hku.nl
Relevante bestanden zijn:
- De Patch
- DAW files (live-set, logic-file, etc...)
- Flowchart, documentatie, notities
Tijdens de presentatie beoordelen Poul en Timo het resultaat op de volgende onderdelen:
1. concept
2. uitwerking
3. presentatie
Deel 1: Eindopdracht Keuze
Voor je eindopdracht kies je uit een van de onderstaande templates als startpunt. Vervolgens geef je daar invulling aan als team. De komende theorielessen zullen er nog veel dingen behandeld worden die bruikbaar zullen zijn in het maken van jullie patch. Stel ook vragen als jullie ideeën hebben die niet behandeld zijn tijdens de les.
Optie 1: Real-time Generatieve Compositie
Bouw een patch die muziek genereert/componeert in real-time. De patch moet die muziek genereren op basis van een algoritmisch proces. Op deze manier kan jouw patch met de druk op 1 knop een heel muziekstuk spelen van 1 minuut. Je compositie kan gebaseerd zijn op bestaande muziek (via bijvoorbeeld analyseren van midi-data), kan met behulp van algoritmes een stijl-imitatie doen (kansberekeningen en lijsten) of kan gebruik maken van een andere dataset (bijvoorbeeld: tekst, weergegevens, luchtvervuiling, geboortes). Maak minimaal 2 verschillende algoritmes in je patch.
Gebruik [noteout] om je midi om te zetten naar general-midi sounds of een instrument in een DAW. Je gebruikt maximaal 2 instrumenten en je wordt niet beoordeeld op de klank! Audio of Jitter-objecten gebruiken in Max is niet toegestaan, tenzij overlegd met Poul of Timo!

Optie 2: Interactieve Performance Patch
Voor deze optie gebruik je een midi-keyboard en/of midi-controller om je patch mee te bespelen (in overleg is een andere controller ook mogelijk). Bouw een patch die de muzikale input analyseert en aanpast in real-time. Op deze manier kan jouw patch je real-time begeleiden met ander noot-materiaal of midi-effecten die gebaseerd zijn op de input van jouw spel. Maak 2 verschillende midi-effect algoritmes (bijvoorbeeld: midi-cloud/cluster, polyritmische-arpegiattors, akkoord-progressie begeleiding).
Gebruik [noteout] om je midi om te zetten naar general-midi sounds of een instrument in een DAW. Je gebruikt maximaal 2 instrumenten en je wordt niet beoordeeld op de klank! Audio of Jitter-objecten gebruiken in Max is niet toegestaan, tenzij overlegd met Poul of Timo!
