SYSBAS1A/MAX Practicum

DE EINDOPDRACHT



Het Max-gedeelte van SysBas1a sluit je af met een eindopdracht waarvoor je Max gebruikt voor een generatieve algoritmische compositie (optie 1), of voor een korte performance met je patch als instrument (optie 2). Je werkt in tweetallen en de presentaties zijn op donderdag 19 december.

Inhoud

Deadlines en Tijdlijn


1. Voor week 47

Voor deze opdracht zijn alleen tweetallen toegestaan. De persoon waar je mee samen werkt moet in dezelfde groep zitten. Geef je team op in de google sheet.

NB: het is niet toegestaan dat een iemand alles doet, en de ander "meelift". Het mag wel zo zijn dat een iemand de meeste code patched, maar dan moet de ander wel een substantiële bijdrage leveren aan de ideeën, conceptuele uitwerking, schrijven en ontwerpen van de flowchart en een nuttige bijdrage leveren aan het proces door middel van testen en feedback geven. De rolverdeling moet duidelijk naar voren komen in de presentatie!

2. Week 47 - ONTWERPEN (22 nov.)

Maak een keuze uit Optie 1 of 2. Omschrijf wat de doelen zijn en maak een flowchart (blokschema) om je systeem schematisch uit te werken. Tijdens de theorieles wordt een aantal plannen kort besproken. Een goed plan is belangrijk, vraag de Max-docenten om feedback!

3. Week 48 tot 50 - PATCHEN (28 nov. t/m 12 dec.)

Tijdens het practicum werk je aan de opdracht en kun je gerichte vragen stellen over problemen en ideeën. Probeer je patch telkens uit te bouwen met nieuwe technieken die je leert bij de theorielessen. Probeer technieken te combineren en vergeet vooral niet te experimenteren. Lees ook de tips en aandachtspunten in Deel 3 goed door!

4. Week 51 - PRESENTATIES (19 dec.)

Op 19 december tonen jullie het eindresultaat in presentaties van 5 minuten tijdens de theorieles (niet in het computerlokaal!). Dit is kort, dus zorg ervoor dat alles werkt en dat je weet wat je wil vertellen.

Op deze dag draaien we de theorieles en het practicum om, waardoor iedereen eerst een practicumles heeft (om 10.00u). Hier kan je nog de puntjes op de i zetten.

De presentaties zijn van 11h30 tot 17h45.


Beoordeling


Op de dag van de presentatie stop je alle (relevante!) bestanden in een .zip en mail je deze naar poul.holleman@hku.nl en timo.hoogland@hku.nl

Relevante bestanden zijn:
- De Patch
- DAW files (live-set, logic-file, etc...)
- Flowchart, documentatie, notities

Tijdens de presentatie beoordelen Poul en Timo het resultaat op de volgende onderdelen:

1. concept

  • Wat wil je bereiken en waarom? (duidelijkheid en originaliteit)
  • Het idee achter de algoritmes, wat is de transformatie?
  • De gemaakt flowchart
  • Is er afgeweken van het plan, en zo ja waarom?
  • 2. uitwerking

  • Is de output op het eerste gezicht overtuigend?
  • Implementatie van de algoritmes (kwaliteit)
  • Blijk van beheersing lesstof en de balans met eigen creativiteit
  • 3. presentatie

  • Duidelijke uitleg
  • De grafische interface / GUI
  • De netheid van je patch (overzichtelijk, documentatie, comments)


  • Deel 1: Eindopdracht Keuze


    Voor je eindopdracht kies je uit een van de onderstaande templates als startpunt. Vervolgens geef je daar invulling aan als team. De komende theorielessen zullen er nog veel dingen behandeld worden die bruikbaar zullen zijn in het maken van jullie patch. Stel ook vragen als jullie ideeën hebben die niet behandeld zijn tijdens de les.

    Optie 1: Real-time Generatieve Compositie


    Bouw een patch die muziek genereert/componeert in real-time. De patch moet die muziek genereren op basis van een algoritmisch proces. Op deze manier kan jouw patch met de druk op 1 knop een heel muziekstuk spelen van 1 minuut. Je compositie kan gebaseerd zijn op bestaande muziek (via bijvoorbeeld analyseren van midi-data), kan met behulp van algoritmes een stijl-imitatie doen (kansberekeningen en lijsten) of kan gebruik maken van een andere dataset (bijvoorbeeld: tekst, weergegevens, luchtvervuiling, geboortes). Maak minimaal 2 verschillende algoritmes in je patch.

    Gebruik [noteout] om je midi om te zetten naar general-midi sounds of een instrument in een DAW. Je gebruikt maximaal 2 instrumenten en je wordt niet beoordeeld op de klank! Audio of Jitter-objecten gebruiken in Max is niet toegestaan, tenzij overlegd met Poul of Timo!

    flowchart generatieve compositie

    Optie 2: Interactieve Performance Patch


    Voor deze optie gebruik je een midi-keyboard en/of midi-controller om je patch mee te bespelen (in overleg is een andere controller ook mogelijk). Bouw een patch die de muzikale input analyseert en aanpast in real-time. Op deze manier kan jouw patch je real-time begeleiden met ander noot-materiaal of midi-effecten die gebaseerd zijn op de input van jouw spel. Maak 2 verschillende midi-effect algoritmes (bijvoorbeeld: midi-cloud/cluster, polyritmische-arpegiattors, akkoord-progressie begeleiding).

    Gebruik [noteout] om je midi om te zetten naar general-midi sounds of een instrument in een DAW. Je gebruikt maximaal 2 instrumenten en je wordt niet beoordeeld op de klank! Audio of Jitter-objecten gebruiken in Max is niet toegestaan, tenzij overlegd met Poul of Timo!


    flowchart interactieve performance

    Deel 2: Plannen van je patch


    Voordat je direct begint met patchen zet je je plan op papier. Daarmee omschrijf je je systeem in de vorm van een flowchart (blokschema). Dit flowchart helpt je het overzicht te bewaren terwijl je werkt aan onderdelen van je project. Bespreek je flowchart met Timo tijdens het practicum of met Poul tijdens de theorieles. Het kan voorkomen dat je uiteindelijke patch afwijkt van je flowchart of je initiële idee, dat is niet erg!


    Deel 3: Maken van je patch


    Let bij het maken van je patch op de volgende punten:

    1. Maak een presentation-mode zodat de gebruiker een overzichtelijke GUI heeft waarmee de patch bediend kan worden. Deze presentation mode laat je ook zien bij de presentatie.

    2. Geef in je patch met [comment]-boxen duidelijke omschrijvingen van wat er gebeurd. Die hoeft natuurlijk niet bij elk los object, maar wel bij een groep van objecten die samen een gemeenschappelijke functie hebben. Dit helpt je om elke week nog te begrijpen wat je zelf gedaan hebt, en maakt het voor de docenten en assistenten makkelijk om snel te zien wat je bedoeling is.

    3. Maak back-ups via HDD/SSD/Flash-drives of in de cloud. Zorg dat je niets kwijtraakt! Dat is zonde en kost je veel tijd.

    4. Stel zo veel mogelijk (gerichte) vragen aan de docenten en assistenten, maar ga zelf ook op onderzoek uit als je een kleine vraag hebt! Gebruik alt+click op objecten voor de help-file. Kijk in de help-file aan de rechter kant bij "see also" voor soortgelijke objecten. Open de reference (shift+cmd+r) om tutorials te bekijken over midi. Ook kun je je mede-studenten om hulp vragen als een docent of assistent even niet beschikbaar is. Tot slot kun je ook zoeken op het max-forum, www.cycling74.com. De kans dat jou vraag al eens eerder gesteld is door iemand anders bestaat en heeft mogelijk een antwoord in het forum.