SYSBAS1B/MAX Practicum
2 - Additive Synthesis
Voor deze opdracht ga je de klank van een bel namaken met behulp van additieve synthese (het optellen van meerdere sinus tonen). Vervolgens bouw je je patch op zo een manier dat je de parameters van de bel, zoals attack, release, pitch en velocity kan beinvloeden met midi of gui objecten.
Belangrijke objecten in deze opdracht:
Risset Bell ratios
freq. ratio | amp. ratio | dur. ratio | |
---|---|---|---|
partial 1 | 0.56 | 0.066 | 1.00 |
partial 2 | 0.56 + 1 | 0.044 | 0.9 |
partial 3 | 0.92 | 0.066 | 0.65 |
partial 4 | 0.92 + 1.7 | 0.118 | 0.55 |
partial 5 | 1.19 | 0.175 | 0.325 |
partial 6 | 1.7 | 0.109 | 0.35 |
partial 7 | 2.0 | 0.096 | 0.25 |
partial 8 | 2.74 | 0.087 | 0.2 |
partial 9 | 3.0 | 0.087 | 0.15 |
partial 10 | 3.76 | 0.066 | 0.1 |
partial 11 | 4.07 | 0.087 | 0.075 |
from: "Computer Music: Synthesis, Composition and Performance”, Charles Dodge and Thomas A. Jerse, 1985, p. 105
voorbeeld berekening:
f[1] = 261.63 * 0.56, a = 1 * 0.066, t = 1000 * 1.0
f[2] = 261.63 * 0.56 + 1, a = 1 * 0.044, t = 1000 * 0.9
f[3] = 261.63 * 0.92, a = 1 * 0.066, t = 1000 * 0.65
etc...
a)
In bovenstaande tabel zie je voor 11 partialen de ratios van de frequentie (f), amplitude (a) en duratie (t). Maak als eerste 1 partiaal. Deze bestaat uit een sinusgolf en een envelope ([cycle~]/[line~]). Ga als startpunt uit van een grondtoon van MIDI-noot 60 (C4), een duratie van 1000 ms en een MIDI-velocity van 100. Gebruik een [button] om de toon af te spelen. Gebruik [gain~] voor het master-volume en een [ezdac~] om je audio uit te sturen.
Waardes in de frequentiekolom vermenigvuldig je met de frequentie van je grondtoon, amplituderatio is de amplitude van een partiaal in relatie tot de grootte van een ‘master’-amplitude, duratie is de lengte van de release van de envelope. Zie het rekenvoorbeeld!
Tip: cycle~, line~, mtof, *~, message, button, gain~, ezdac~
b)
Maak de overige 10 partialen op dezelfde manier, elk met de goede ratios voor de frequentie, amplitude en duratie volgens de bovenstaande tabel. Gebruik 1 [button] om alle tonen in 1x te horen en gebruik MIDI-noot 60 (C4) als grondtoon van waaruit alle frequenties berekend worden.
cijfer: 6
c)
Zorg ervoor dat de partialen bespeelbaar worden met de [kslider] of [notein] (extern midi-keyboard). De MIDI-pitch bepaalt dus de grondtoon (uiteraard vermenigvuldigd met de frequentie-ratios) en de MIDI-velocity bepaalt de amplitude.
Tip: kslider, mtof, *, /
cijfer: 7
d)
Voeg twee [slider]'s/[dial]'s (of 1 multislider) toe waarmee je de attack en release tijden kunt instellen van de klank. De attack tijden kunnen voor alle partialen hetzelfde zijn, maar de release tijden moeten naar ratio aangepast worden.
Tip: slider, dial, multislider, scale, message, zl.reg, trigger
cijfer: 8
EXTRA