SYSBAS1B/MAX Practicum

6 - Delay FX

Voor deze opdracht maak je een stereo delay effect. Het effect krijgt feedback, filtering en ook aparte delaytijden voor links en rechts. Je maakt een wet/dry object dat de balans kan aanpassen.

Belangrijke objecten in deze opdracht:

Lees altijd even de Extra delen nadat je klaar bent. Mogelijk zit er iets interessants tussen dat je kunt gebruiken voor je eindopdracht!

  • Help-file: Alt+Click een object
  • Max Shortcuts
  • Max Cheat Sheet
  • Plaats comments voor je eigen documentatie! (sneltoets "c")
  • a)

    Maak een delay effect met [tapin~] en [tapout~], en gebruik drumloop.aif, jongly.aif of brushes.aif als geluidsbron (loop de audio met play~ of groove~). Maak het zo dat de delay twee "taps" heeft (1 links, 1 rechts) en dat de delaytijden apart zijn in te stellen met een UI object. De delaytijd moet een afgeleide van de sample duration zijn (gebruik buffer~ en info~).

    Tip: tapin~, tapout~, buffer~, play~, info~, !/, gain~, *~, dial/slider

    cijfer: 6

    b)

    Implementeer nu een feedbacklus met een lowpass-filter. Zorg ervoor dat het signaal van de twee taps bij elkaar worden opgeteld en worden genormaliseerd (zodat het niet 2x zo hard wordt).

    Zowel de feedbackwaarde als de filter cut-off moet je kunnen instellen met een UI object. Bouw in dat de feedback niet kan oversturen! (Bv. met clip, zmap, of binnen het UI object dat je gebruikt).

    Zorg ervoor dat je bij het presenteren van de opdracht in je eigen woorden kunt uitleggen waarom een feedback delay kan oversturen.

    Tip: *~, onepole~, +~, /~

    cijfer: 7

    c)

    Voeg tot slot een dry/wet functie toe zodat je met één knop kunt bepalen wat de balans is tussen het directe signaal (dry), en het delay signaal (wet). Hint: het is een cross-fade.

    Maak een subpatch met 3 inlets (dry signal, wet signal, en dry/wet waarde) en 1 outlet (het gemixte signaal). Kopieer deze subpatch, een voor elke delay, en controleer met één knop de dry/wet voor beiden. Houdt de links/rechts mix uit opdracht A in stand!

    Zorg voor een muzikale instelling van alle parameters wanneer je je werk presenteert.

    cijfer: 8



    EXTRA (9, 10, 10+ met eeuwige waardering)


    1. Experimenteer met meerdere delay taps, en gebruik bijvoorbeeld een multislider om alle delaytijden in te stellen.

    2. Modulerende delaytijden hebben invloed op de pitch van het resultaat. Gebruik audio-rate smoothing (line~, onepole~, rampsmooth~) om de delaytijden te interpoleren en glissandi te maken.

    3. Experimenteer met LFO's om delaytijden te moduleren. Gebruik bv. cycle~, rand~ of phasor~ als basis. Let op dat je goed controle houdt over de delaytijden en geen negatieve waarden uitstuurt.

    4. Experimenteer met meerdere feedbacklussen en onregelmatige delaytijden om reverb-achtige resultaten te krijgen.