Blok 3 CSD
Blok 3 CSD bestaat uit groepsprojecten en wordt begeleid door twee docenten.
Doelstellingen
Een project realiseren, individueel of in groepsverband
Zelfstandig werken binnen de eisen van een opdracht
Ervaren hoe je een systeem uit diverse onderdelen opbouwt
Onderzoek doen
Wekelijkse lessen
Elke les komt aan de orde:
Presentatie van de stand van zaken: hoe ver zijn de teamleden gekomen met hun taken
Is het logboek bijgewerkt?
Inventarisatie van obstakels: welke zijn belangrijk en moeten opgelost worden?
Voelt iedereen zich nog steeds lekker in zijn/haar rol?
Ligt het project op schema?
Wat moet er nog gebeuren om het eindresultaat te bereiken?
Beoordelingscriteria
Participatie in de lessen
Kwaliteit en artisticiteit van het geleverde
Presentatie
Proces: je houdt een logboek bij. Dit wordt beoordeeld aan het einde van de lesreeks.
Het resultaat moet een combinatie van conceptuele en artistieke competenties tonen. Dat houdt in: een werkend ding presenteren waarin technische en kunstzinnige aspecten goed in balans zijn en elkaar aanvullen.
Het
project wordt beoordeeld, niet de [Max patch | C programma |
javascript | etc...]
Bij een groepsproject levert iedereen een bijdrage aan het logboek. Bij een individueel project houd je een eigen logboek bij.
Week 1: concept en planning
In de eerste week maak je een concept dat je in de tweede les presenteert. Hierbij beschrijf je in zo veel mogelijk detail wat je gaat maken, een eerste ontwerp (met blokschema), welke tools je gaat gebruiken (programmeertalen/omgeving, hardware), welk onderzoek je ervoor moet doen en de taakverdeling.
N.B.: alleen een concept is niet genoeg. Er moet ook een duidelijk plan komen waaruit de haalbaarheid van het project duidelijk is. Dat houdt in: budget (als dat van toepassing is), taakverdeling (wat moet gedaan worden en door wie) en een week-by-week planning: milestones verdeeld over 6 weken.
Verder houd je een online logboek bij dat voor de docenten leesbaar is.
Maak de planning zo goed mogelijk met de kennis die je dan hebt. Je kunt tijdens het blok de planning aanpassen als dat nodig is, maar dat moet je wel kunnen verantwoorden. Gooi de eerdere planningen niet weg: ze zijn zeer waardevol om achteraf te zien hoe je project verlopen is. Zet elke week een actuele, bijgewerkte planning in je logboek.
BELANGRIJK OM TE WETEN: Als er in les 2 geen of een onhaalbaar voorstel gepresenteerd wordt, dan krijgen de studenten van die groep een opdracht van de docenten toegewezen. Dit is om te zorgen dat de studenten het blok nog op tijd kunnen behalen.
Week 2 en verder
Vanaf de tweede week werk je zelfstandig of met je groep aan je project. Houd alle relevante ontwikkelingen bij in je online logboek.
Bij
elke les presenteer je de voortgang en bespreek je eventuele
moeilijkheden en/of veranderingen in het plan en de consequenties met
de begeleidende docenten.
Work breakdown en taakverdeling
Het eindproduct moet ontworpen zijn uit onderdelen die los van elkaar ontwikkeld kunnen worden. Identificeer die onderdelen en spreek af wie zich met welk onderdeel gaat bezighouden. Verdeel deze onderdelen in termen van dingen die parallel kunnen lopen (zodat individuele leden van een groep zelfstandig kunnen werken) en dingen die in een volgorde moeten gebeuren (zodat het duidelijk wordt wanneer het werken aan een bepaald onderdeel afhankelijk is van het afmaken van het vorige).
Bij een groepsproject is een projectleider nodig. Deze...
onderhoudt het contact met de begeleidende docenten
zorgt dat iedereen goed kan samenwerken en de benodigde informatie heeft
zorgt dat iedereen op tijd levert, zowel aan het project als aan het logboek
organiseert de weekpresentaties (dat hoeft niet te betekenen dat hij/zij ze zelf geeft!)
Projecten
om uit te kiezen
Bouw
een systeem voor een A/V performance (of installatie) dat gebruik
maakt van de mogelijkheden van 'networked devices'. Mogelijke
uitgangspunten:
- maak van een aantal computers één groot
instrument (zie bijvoorbeeld
http://quod.lib.umich.edu/i/icmc/bbp2372.2008.104/1
en https://www.youtube.com/watch?v=GvEXW8Ujol8
)
- maak een installatie of muziekstuk dat gebruik maakt van
'distributed computing' (zie
https://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_computing en voor een
voorbeeld zie http://quod.lib.umich.edu/i/icmc/bbp2372.2004.137/1
). Onderzoek hoe het concept 'cognitive surplus' in je project
verwerkt zou kunnen worden (voor een beroemd voorbeeld zie
http://www.electricsheep.org/
)
- onderzoek de mogelijkheden van mobile computing (voorbeeld:
http://quod.lib.umich.edu/i/icmc/bbp2372.2009.116/1
)
Ontwikkel een evolutionair systeem voor geluid of muziek. Voorbeelden: http://timara.con.oberlin.edu/gnelson/PapersPDF/morph93.pdf en http://timara.con.oberlin.edu/gnelson/PapersPDF/morph95.pdf )
Verzin een project dat gebruik maakt van mobile devices, bijvoorbeeld met MobMuPlat (http://www.danieliglesia.com/mobmuplat/). Ge Wang heeft een 'social music instrument' ontworpen: https://www.gewang.com/ocarina/
Hack een bestaand object en vervorm het naar een muziekinstrument. Hier vind je mogelijk wat inspiratie: http://csd.hku.nl/studentenwerk
Ontwikkel een adaptief systeem voor live muziek performance, kijk hier voor een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=j_ouHr9SJqE