Blok 3 CSD


Blok 3 CSD bestaat uit groepsprojecten en wordt begeleid door twee docenten.

Doelstellingen

Wekelijkse lessen

Elke les komt aan de orde:

Beoordelingscriteria

Het resultaat moet een combinatie van conceptuele en artistieke competenties tonen. Dat houdt in: een werkend ding presenteren waarin technische en kunstzinnige aspecten goed in balans zijn en elkaar aanvullen.


Het project wordt beoordeeld, niet de [Max patch | C programma | javascript | etc...]


Bij een groepsproject levert iedereen een bijdrage aan het logboek. Bij een individueel project houd je een eigen logboek bij.

Week 1: concept en planning

In de eerste week maak je een concept dat je in de tweede les presenteert. Hierbij beschrijf je in zo veel mogelijk detail wat je gaat maken, een eerste ontwerp (met blokschema), welke tools je gaat gebruiken (programmeertalen/omgeving, hardware), welk onderzoek je ervoor moet doen en de taakverdeling.

N.B.: alleen een concept is niet genoeg. Er moet ook een duidelijk plan komen waaruit de haalbaarheid van het project duidelijk is. Dat houdt in: budget (als dat van toepassing is), taakverdeling (wat moet gedaan worden en door wie) en een week-by-week planning: milestones verdeeld over 6 weken.

Verder houd je een online logboek bij dat voor de docenten leesbaar is.

Maak de planning zo goed mogelijk met de kennis die je dan hebt. Je kunt tijdens het blok de planning aanpassen als dat nodig is, maar dat moet je wel kunnen verantwoorden. Gooi de eerdere planningen niet weg: ze zijn zeer waardevol om achteraf te zien hoe je project verlopen is. Zet elke week een actuele, bijgewerkte planning in je logboek.


BELANGRIJK OM TE WETEN: Als er in les 2 geen of een onhaalbaar voorstel gepresenteerd wordt, dan krijgen de studenten van die groep een opdracht van de docenten toegewezen. Dit is om te zorgen dat de studenten het blok nog op tijd kunnen behalen.


Week 2 en verder

Vanaf de tweede week werk je zelfstandig of met je groep aan je project. Houd alle relevante ontwikkelingen bij in je online logboek.


Bij elke les presenteer je de voortgang en bespreek je eventuele moeilijkheden en/of veranderingen in het plan en de consequenties met de begeleidende docenten.


Work breakdown en taakverdeling

Het eindproduct moet ontworpen zijn uit onderdelen die los van elkaar ontwikkeld kunnen worden. Identificeer die onderdelen en spreek af wie zich met welk onderdeel gaat bezighouden. Verdeel deze onderdelen in termen van dingen die parallel kunnen lopen (zodat individuele leden van een groep zelfstandig kunnen werken) en dingen die in een volgorde moeten gebeuren (zodat het duidelijk wordt wanneer het werken aan een bepaald onderdeel afhankelijk is van het afmaken van het vorige).

Bij een groepsproject is een projectleider nodig. Deze...


Projecten om uit te kiezen