๐Ÿ“š Repertoire


Kurt Hentschlรคger & Ulf Langheinrich - Granular Synthesis Modell 5 (1994)

Granulaire synthese van geluid en beeld op een indrukkewende manier neergezet als performance.

Jamie Lidell - Live Vocal Performer i.c.m. Max looper

Jamie Lidell is zanger, producer en performer die bekendstaat vanwege het toepassen van live looping op zijn vocalen. Die variรซren van beats, tot zanglijnen, tot effecten en gekke klanken. En van vierkwartsmaat-funk tot meer experimentele jams.

In de eerste video spreekt hij over hoe hij zijn eigen looper heeft gebouwd in Max, en wat Max als creatieve omgeving voor hem betekent. In de tweede video zie je een korte jam. En inderdaad, als je goed kijkt zie je een Maxpatch op de laptop welke hij bespeelt met een midi keyboard en midi controller.

Leafcutter John - Against the Clock

Leafcutter John is een electronic music artist die veel gebruik maakt van fieldrecordings en zelfgebouwde instrumenten. In deze video gebruikt hij een zelfgebouwd instrument dat bestaat uit een grid van 16 lichtsensoren waarmee hij een Maxpatch en Modular kan aansturen door met zaklampen en andere lichten over het grid te spelen.

Bekijk ook eens de app Forester van Leafcutter John. Deze sampling app is gemaakt in Max.

Thijs de Vlieger - Noisia

Thijs laat verschillende FM modulatie technieken horen met zijn modular.

Suzanne Ciani - Buchla

Een performance met uitleg door Suzanne Ciani op de Buchla synthesizer, een modulaire synth gebouwd door Don Buchla.

Ook interessant met wat meer achtergrond informatie over haar carriรจre

Wendy Carlos - Xylophone Additive Synthesis (1989)

Wendy Carlos demonstreert hoe je een xylophone klank kunt genereren met additieve synthese technieken.

Laurie Spiegel - Hal Alles Synthesizer (1977)

Een performance door Laurie Spiegel op de eerste digitale additieve synthesizer ontwikkeld door Hal Alles in Bell Labs. De synthesizer heeft 64 oscillators die digitaal aangestuurd worden, waarvan 32 gebruikt worden voor de klank.

Telefon Tel Aviv - Dreams Are Not Enough (2019)

Joshua Eustis programmeerd eigen sequencing devices voor Max4Live die hij inzet in zijn composities om af te kunnen stappen van het tempo/grid van Ableton of andere traditionele DAW's.

Ryoji Ikeda - Datametics (2006)

Ryoji Ikeda maakt audiovisuele installaties waarbij Big Data en het verklanken (sonificatie) daarvan een grote rol spelen. De installaties zijn veelal grote projectes op muur, gangen of vloer zodat je je helemaal kan "onderdompelen" in de data. Daarbij hebben ze ook vaak multichannel audio setups. De klank is vaak ook erg digitaal, in de zin van scherpe sinus tonen, clicks/ruis en downsampling (degrading/bitcrushing) van klanken.

Autechre - Anti EP (1994)

Een EP van Autechre gerleased in 1994 als protest tegen een wet die raves verbood in Engeland. Raves werden hier beschreven als bijeenkomsten waar muziek werd afgespeeld, en die muziek werd beschreven als: "sounds wholly or predominantly characterised by the emission of a succession of repetitive beats". In het nummer "Flutter" hebben ze zoveel mogelijk verschillende beats gemaakt zodat er weinig herhaling (repetition) is.

Terry Riley - In C (1964)

Aleatorische compositie door minimal componist Terry Riley. Bij de uitvoering van het stuk kunnen de instrumentalisten zelf bepalen wanneer ze doorgaan naar de volgende maat. Dit zorgt voor willekeur in de uitvoering en verschillende maten die tegelijkertijd door elkaar heenlopen.

Canto Ostinato - In Code (2015)

Een moderne interpretatie van het stuk "In C" door Wouter Snoei (Electronics), Gwyneth Wentink (Harp) en Arnout Hulskamp (Visuals).

Anne Veinberg & Marcel Wierckx - Ostinato (2013)

Ostinato is een performance voor pianist en live coder. De performance maakt gebruik van de Diskklavier, een piano die aangestuurd kan worden met midi messages.

Ostinato from Low North on Vimeo.

Xerox Alto (1970) & Apple Macintosh (1984)

De Xerox Alto was de eerste "PC" met een Graphical User Interface (GUI) zoals wij dat nu gewend zijn (windows op een desktop) met gebruik van keyboard en mouse, Human Interface Devices (HID). Gebruik makend van Skeuomorphism om de echte wereld te vertalen naar het digitale domein. Steve Jobs raakte geรฏnspireerd en bracht dit naar de Apple Macintosh.

Laurie Spiegel - Harmonies of the Spheres & Voyager 1 (1977)

Laurie Spiegel maakte een algoritmische compositie op basis van de orbits van de planeten in het zonnestelsel. Een concept wat al bedacht was door Pythagoras in 500 BCE en later ook beschreven werd door Johannes Kepler in 1619 in zijn boek Harmonices Mundi. Haar werk werd gebruikt op de "Sounds of the Earth" golden record die met de Voyager 1 mee de ruimte in is gegaan.

Iannis Xenakis - Nomos Alpha (1966)

Robert Henke - CBM 8032 (2018)

Audiovisual performance gemaakt door Robert Henke en Anna Tskovrebov. Voor deze performance gebruikte hij 5 oude Commodere CMB 8032 computers en maakte daar een volledige live performance mee met sequencer, audio en visuals. Ze hebben de exacte hardware gebruikt van het systeem zoals het oorspronkelijk was, en wilden daarmee laten zien dat deze performance in theorie al mogelijk was in de jaren '80, maar alleen dankzij de kennis van nu op muziektechnologisch en esthetisch gebied kon deze performance pas in onze tijd gemaakt worden.

Max Mathews - Numerology (1960)

Max Mathews (waar Max naar vernoemd is) heeft deze muziek geprogrammeerd in 1960 met een IBM computer als demonstratie wat de computer op dat moment kon op muziektechnologisch gebied. Hij schreef ook het programma MUSIC, wat beschouwd wordt als de eerste muziek-software en de voorloper op vrijwel alle muziekprogrammas (van DAW's tot programmeertalen als Max en SuperCollider)