๐ŸŒŸ Eindopdracht SysBas1B



Interactieve software


Bedenk, ontwerp, realiseer en documenteer een interactieve performance met zelfgebouwd instrument, een installatie of een audio-game. Het resultaat presenteer je in de laatste les op donderdag 12 mei.



Inhoud




Klik hier om je groep in te schrijven



Samenvatting


Deadlines & belangrijke data



De opdracht

Met een groep van drie studenten ontwikkel je een project waarin je software live inzet. Wat de uitkomst is, is aan jullie. Dit kan een live performance met een zelfgebouwd nieuw instrument zijn, een audio-game of een interactieve installatie. Ongeacht de uitkomst bevat het project zelfgemaakte code, hardware en komt er muziek of geluid uit, ook is het mogelijk om iets audiovisueels te doen. Het gaat erom dat jullie met code expressieviteit en interactie mogelijk maken. Het project kan gebaseerd zijn op iets wat al bestaat, maar waarmee je er met de vrijheid van code een eigen creatieve draai aan geeft, en het kan natuurlijk ook zo zijn dat je iets compleet nieuws ontwikkelt.

Een live uitvoering houdt in dat je er goed over nadenkt hoe je de software bespeelbaar maakt. Dat betekent aan de ene kant dat je details kunt controleren, en aan de andere kant dat je er een spanningsboog mee kunt creรซren. Belangrijk is dus dat het geen demonstratie van het gemaakte project wordt, maar echt een ervaring met een kop en een staart.

Let op, de presentatie van het project moet precies 2 minuten duren.


Koppel drie domeinen

Voor het project koppel je drie domeinen, namelijk

  1. Max
  2. een taal (Javascript en/of SuperCollider).
  3. hardware (Teensy, sensoren)

Een koppeling tussen domeinen betekent dat processen in het ene domein, processen in het andere aansturen. Dat kan eenrichtingsverkeer zijn, maar het kan ook heen en weer gaan. Denk hierbij aan algoritmische processen die je muzikaal kunt beรฏnvloeden, oftewel bespelen. Probeer het niet te ingewikkeld te maken en vooral tot een effectieve implementatie te komen.

NB : Het gebruik van een DAW of bestaande plugins is niet toegestaan.


Fase 1: ontwikkel een concept

Een belangrijk onderdeel van deze opdracht is dat je eerst een concept bedenkt. Dit helpt met het ontwikkelen en structureren van een idee en zal worden besproken met de docenten om jullie te kunnen voorzien van feedback. Zorg ervoor dat je het concept bondig maar duidelijk uitwerkt. Dat kan een geschreven tekst zijn, een flow chart, een tekening, of het liefst een combinatie van deze drie.

Het concept moet de volgende vragen beantwoorden:

NB : Niet iedereen hoeft evenveel te coden, het goed uitwerken van een idee en het testen van de tussentijdse resultaten zijn bijvoorbeeld ook belangrijke taken. Werk samen door elkaar aan te vullen!

Op donderdag 10 maart worden de concepten gepresenteerd en besproken. Dit wordt als aparte opdracht in Orion verwerkt als behaald of niet behaald en is dus verplicht.


Fase 2: zet je ideeรซn om in code

Dit deel spreekt natuurlijk voor zich : ga lekker programmeren. Blijf niet te lang steken bij een onderdeel maar zorg ervoor dat je al snel een koppeling maakt en tot een eerste rauwe versie komt van het beoogde eindresultaat. Nu kun je telkens verbeteringen aanbrengen, uitbreidingen maken, en in steeds meer detail te werk gaan.

Pas op dat je het niet te ingewikkeld maakt. Liever iets wat eenvoudig is en heel goed werkt, dan iets wat complex is en lastig te beheersen. Verdwaal ook niet in de code, je bouwt interacties, het is daarom belangrijk dat je regelmatig even uitzoomt en voelt hoe bespeelbaar het is wat je maakt. Hoe klinkt het? Waar liggen de verbeterpunten?

Stel prioriteiten. Los bijvoorbeeld eerst een bug op voordat je aan nieuwe features begint. En reserveer tijd om je performance te oefenen. Het gebruiken van je code is net zo belangrijk als het schrijven ervan!


Fase 3: Voortgangspresentatie

Op donderdag 21 april presenteren jullie tijdens de les de voortgang van jullie project. Jullie worden verwacht hier een werkend prototype te hebben waar jullie kort mee kunnen demonstreren wat de interactie is en hoe deze gaat leiden tot het einddoel. De indeling van deze presentaties wordt later bekend gemaakt. Je kan voor deze presentatie drie verschillende beoordelingen krijgen


Inleveren

De code en documentatie moet worden geupload naar naar Orion. De deadline hiervoor is woensdag 11 mei om 23.59


Presentatie op 12 mei

Het resultaat van het project wordt door jullie gepresenteerd op donderdag 12 mei Dit gebeurt op de IBB op verschillende plekken.

In elk geval zal je naast de presentatie ook kort (max 3 minuten) moeten uitleggen wat jullie gedaan hebben, hoe de code werkt en wat jullie ervan geleerd hebben.


Beoordelingscriteria

De beoordeling vindt plaats op basis van de volgende criteria.

BELANGRIJK : de drie domeinen (Max, een taal en hardware) worden apart becijferd en het gemiddelde bepaalt het eindcijfer. Het is dus van belang dat beide domeinen evenveel aandacht krijgen!


SUCCES!



FAQ

Moet iedereen meedoen aan de uitvoering? Nee, de presentatie mag ook uitgevoerd worden door 1 groepslid. Maar als jullie de uitvoeringe op een bepaalde manier samen kunnen doen is dat natuurlijk goed!