๐ Eindopdracht SysBas1B
Interactieve software
Bedenk, ontwerp, realiseer en documenteer een interactieve performance met zelfgebouwd instrument, een installatie of een audio-game. Het resultaat presenteer je in de laatste les op donderdag 12 mei.
Inhoud
- Samenvatting
- Opdracht
- Koppel drie domeinen
- Fase 1 : Ontwikkel een concept
- Fase 2 : Zet je ideeรซn om in code
- Fase 3 : Voortgangspresentatie
- Inleveren
- Presentatie op 12 mei
- Beoordelingscriteria
- FAQ
Klik hier om je groep in te schrijven
Samenvatting
- Werk in groepen van 3
- Ontwikkel software waar je live mee kan interacteren.
- De presentatie moet exact 2 minuten duren
- Je moet drie domeinen aan elkaar koppelen, namelijk Max, een taal (Javascript, SuperCollider) en hardware (Teensy, sensoren)
- Je hebt begrip van alle code, kan deze uitleggen en keuzes beargumenteren
- Je mag geen DAW gebruiken, en ook geen bestaande plugins e.d.
- Werk eerst een concept en planning uit op papier
- Zet je ideeรซn stap voor stap om in code, en vergeet niet het tussentijds te testen, dus te oefenen, en kritisch te luisteren
- Het eindcijfer is het gemiddelde van de cijfers voor de domeinen, dus zorg voor een evenwichtige balans
- Naast de uitvoering van het project in 2 minuten presenteer je ook in maximaal drie minuten wat je hebt gedaan.
Deadlines & belangrijke data
- Donderdag 10 maart : Conceptpresentaties
- Donderdag 21 april : Voortgangspresentatie
- Donderdag 12 mei : Eindpresentaties
De opdracht
Met een groep van drie studenten ontwikkel je een project waarin je software live inzet. Wat de uitkomst is, is aan jullie. Dit kan een live performance met een zelfgebouwd nieuw instrument zijn, een audio-game of een interactieve installatie. Ongeacht de uitkomst bevat het project zelfgemaakte code, hardware en komt er muziek of geluid uit, ook is het mogelijk om iets audiovisueels te doen. Het gaat erom dat jullie met code expressieviteit en interactie mogelijk maken. Het project kan gebaseerd zijn op iets wat al bestaat, maar waarmee je er met de vrijheid van code een eigen creatieve draai aan geeft, en het kan natuurlijk ook zo zijn dat je iets compleet nieuws ontwikkelt.
Een live uitvoering houdt in dat je er goed over nadenkt hoe je de software bespeelbaar maakt. Dat betekent aan de ene kant dat je details kunt controleren, en aan de andere kant dat je er een spanningsboog mee kunt creรซren. Belangrijk is dus dat het geen demonstratie van het gemaakte project wordt, maar echt een ervaring met een kop en een staart.
Let op, de presentatie van het project moet precies 2 minuten duren.
Koppel drie domeinen
Voor het project koppel je drie domeinen, namelijk
- Max
- een taal (Javascript en/of SuperCollider).
- hardware (Teensy, sensoren)
Een koppeling tussen domeinen betekent dat processen in het ene domein, processen in het andere aansturen. Dat kan eenrichtingsverkeer zijn, maar het kan ook heen en weer gaan. Denk hierbij aan algoritmische processen die je muzikaal kunt beรฏnvloeden, oftewel bespelen. Probeer het niet te ingewikkeld te maken en vooral tot een effectieve implementatie te komen.
NB : Het gebruik van een DAW of bestaande plugins is niet toegestaan.
Fase 1: ontwikkel een concept
Een belangrijk onderdeel van deze opdracht is dat je eerst een concept bedenkt. Dit helpt met het ontwikkelen en structureren van een idee en zal worden besproken met de docenten om jullie te kunnen voorzien van feedback. Zorg ervoor dat je het concept bondig maar duidelijk uitwerkt. Dat kan een geschreven tekst zijn, een flow chart, een tekening, of het liefst een combinatie van deze drie.
Het concept moet de volgende vragen beantwoorden:
- Waar gaat het project over?
- Op welke van de volgende elementen ligt de nadruk?
- Concept (het uitdragen van een idee)
- Implementatie (de kwaliteit van de technologie, m.a.w. de code)
- Bespeelbaarheid (nadruk op finesse)
- Welke technieken gebruik je?
- Wat gebeurt er in welk domein en hoe zijn deze gekoppeld?
- Wat wordt de output
- Performance, installatie, audio-game, iets anders?
- Wat is de planning van het project, wat doe je in welke week?
- Wat is de taakverdeling in de groep?
NB : Niet iedereen hoeft evenveel te coden, het goed uitwerken van een idee en het testen van de tussentijdse resultaten zijn bijvoorbeeld ook belangrijke taken. Werk samen door elkaar aan te vullen!
Op donderdag 10 maart worden de concepten gepresenteerd en besproken. Dit wordt als aparte opdracht in Orion verwerkt als behaald of niet behaald en is dus verplicht.
Fase 2: zet je ideeรซn om in code
Dit deel spreekt natuurlijk voor zich : ga lekker programmeren. Blijf niet te lang steken bij een onderdeel maar zorg ervoor dat je al snel een koppeling maakt en tot een eerste rauwe versie komt van het beoogde eindresultaat. Nu kun je telkens verbeteringen aanbrengen, uitbreidingen maken, en in steeds meer detail te werk gaan.
Pas op dat je het niet te ingewikkeld maakt. Liever iets wat eenvoudig is en heel goed werkt, dan iets wat complex is en lastig te beheersen. Verdwaal ook niet in de code, je bouwt interacties, het is daarom belangrijk dat je regelmatig even uitzoomt en voelt hoe bespeelbaar het is wat je maakt. Hoe klinkt het? Waar liggen de verbeterpunten?
Stel prioriteiten. Los bijvoorbeeld eerst een bug op voordat je aan nieuwe features begint. En reserveer tijd om je performance te oefenen. Het gebruiken van je code is net zo belangrijk als het schrijven ervan!
Fase 3: Voortgangspresentatie
Op donderdag 21 april presenteren jullie tijdens de les de voortgang van jullie project. Jullie worden verwacht hier een werkend prototype te hebben waar jullie kort mee kunnen demonstreren wat de interactie is en hoe deze gaat leiden tot het einddoel. De indeling van deze presentaties wordt later bekend gemaakt. Je kan voor deze presentatie drie verschillende beoordelingen krijgen
- groene vlag: je bent goed bezig, zet de puntjes op de i voor een geslaagd eindresultaat.
- oranje vlag: je moet nog wel even een stap maken om tot een geslaagd eindresultaat te komen.
- rode vlag: we hebben er op dit moment geen vertrouwen in dat het gaat lukken om een geslaagd eindresultaat te laten zien.
Inleveren
De code en documentatie moet worden geupload naar naar Orion. De deadline hiervoor is woensdag 11 mei om 23.59
Presentatie op 12 mei
Het resultaat van het project wordt door jullie gepresenteerd op donderdag 12 mei Dit gebeurt op de IBB op verschillende plekken.
- Maak je een installatie, dan kan je deze ergens in het gebouw opstellen. Neem van te voren met een van ons contact op om te kijken of de plek die je voor ogen hebt geschikt is. Je mag sowieso geen installaties plaatsen voor doorgangen, nooduitgangen en brandblussers.
- Maak je een performance, dan voer je deze performance uit in het lokaal, we zorgen dat er genoeg speakers en aansluitmogelijkheden zijn om dit goed te laten klinken.
- Maak je een audio-game, dan bespeel je deze game live in het lokaal.
In elk geval zal je naast de presentatie ook kort (max 3 minuten) moeten uitleggen wat jullie gedaan hebben, hoe de code werkt en wat jullie ervan geleerd hebben.
Beoordelingscriteria
De beoordeling vindt plaats op basis van de volgende criteria.
- Algemene indruk : Komt het over als iets waar goed over is nagedacht? Is er aandacht besteed aan details? Klinkt het overtuigend?
- Technologie : Toepassing van code en combinatie van de drie domeinen
- Presentatie : Expressie, vorm, spanningsboog en tijdsduur 2 minuten
- Proces : Ontwikkeling van ontwerp naar resultaat
- Samenwerking : Een duidelijke taakverdeling waarin iedereen heeft bijgedragen
- Presentatie : Heldere en duidelijke uitleg en begrip van de lesstof
BELANGRIJK : de drie domeinen (Max, een taal en hardware) worden apart becijferd en het gemiddelde bepaalt het eindcijfer. Het is dus van belang dat beide domeinen evenveel aandacht krijgen!
SUCCES!
FAQ
Moet iedereen meedoen aan de uitvoering? Nee, de presentatie mag ook uitgevoerd worden door 1 groepslid. Maar als jullie de uitvoeringe op een bepaalde manier samen kunnen doen is dat natuurlijk goed!