les 5 - conditionelen
Les 5 ging over conditionelen, ofwel if else
structuren.
De presentatie van deze les vind je hier: Javascript les 5.pdf
In de syllabus staat een uitleg geschreven over if else
structuren
En de code van deze les:
let targetX = 0; //locatie waar we geklikt hebben
let targetY = 0;
let x = 0; //locatie van de bal
let y = 0;
//dit is extra om uit te rekenen waar het geluid gepanned zou moeten zijn
let panPos = 0; //-100 - 100
function setup() {
//plaats hier de code die maar ÊÊn keer hoeft te worden uitgevoerd
createCanvas(800,600);
background(255);
strokeWeight(5);
x = width / 2; //x locatie van de bal, zet deze meteen in het midden
y = height / 2; //y locatie van de bal
targetX = x; //zorg ervoor dat het doel in eerste instantie ook in het midden is zodat de bal niet meteen zal bewegen
targetY = y;
textSize(48);
}
function draw() {
background(255);
//bereken op welk percentage de bal van het scherm is
let xPerc = x / width;
//map xPerc naar een bereik van -100 tot 100
panPos = (xPerc - 0.5) * 200
if (panPos < 0) { //rood als de bal links is
background('red');
} else { //anders groen
background('green')
}
//lijn in midden van het scherm
line(width / 2,0,width / 2 ,height);
//als het doel rechts van de bal is
if (targetX > x) {
x = x + 1;//x+=1; x++;
} else if (targetX < x) { //anders als het doel links van de bal is
x = x - 1; //x-=1; x--;
}
if (targetY > y) { //als het doel lager is dan de bal
y = y + 1;//x+=1; x++;
} else if (targetY < y) { //als het doel hoger is dan de bal
y = y - 1; //x-=1; x--;
}
text(round(panPos),20,50);
circle(x,y,30);
}
function mousePressed() {
console.log("Ik heb op de muis geklikt");
console.log(mouseX, mouseY);
targetX = mouseX;
targetY = mouseY;
}