3 De Wekker


Bij deze opdracht ga je de logica van een wekker patchen. Dit is de eerste opdracht in een serie van 3, waarin je ook een snooze-functie, een algoritmische compositie op basis van de de tijd en een user-interface gaat maken. Zorg ervoor dat je elke opdracht als een aparte patch (of m4l-device) opslaat voordat je verder gaat met bouwen aan de toevoeging. Dus 1 patch is de wekker, 1 patch is de wekker & snooze, en 1 patch is de wekker, snooze, algo-alarm & user interface.

Bewaar dus altijd je patch, want die breid je uit! Voor deze opdracht ben je verplicht a t/m d te maken.

Deadline voor alle opdrachten: 20 oktober

Belangrijke objecten in deze opdracht (plus alle objecten van voorgaande opdrachten):



Gebruik alt-click op het object om de help-file te openen. Bekijk ook de Max Keyboard Shortcuts en Max CheatSheet.

Plaats comments (sneltoets c) om voor jezelf en ons duidelijk te maken dat je snapt hoe iets werkt.

Maak je patch netjes en overzichtelijk voordat je hem laat aftekenen!



a. What's the time?

Maak een functie die de huidige tijd weergeeft in 3 aparte numbers:

  1. Gebruik het [metro] object om iedere seconde de tijd van [date] op te vragen met een (time) message.
  2. Gebruik [unpack i i i] om de lijst uit de outlet van date uit te pakken in 3 afzonderlijke numbers. Open de helpfile van date om te zien hoe het object werkt!

Objecten die je nodig zult hebben: [date], [metro], [toggle], [unpack], [number]

b. Alarm!

Maak nu een wekker functie, deze moet voldoen aan de volgende eisen:

  1. Gebruik 3 [number]-boxes om de uren, minuten en seconden voor je wekker in te kunnen stellen (seconden zijn handig tijdens het programmeren zodat je niet zo lang hoeft te wachten om te zien of iets werkt).
  2. Vergelijk de uren, minuten en seconden met de door jouw ingestelde tijd door de comparator [==] te gebruiken.
  3. Alleen zodra alledrie de ingestelde tijdseenheden gelijk zijn aan de huidige tijd moet er een bang gestuurd worden.
  4. De bang moet de message Alarm! 1x printen naar de max-window.

Objecten die je nodig zult hebben: [==], [+ ], [select], [print], [message].

c. Alarm! Alarm! Alarm! ∞!

  1. Zorg nu dat zodra je wekker "afgaat", de bang ervoor zorgt dat er een metro aan gaat die om de 100 ms een midinoot afspeelt.
  2. Gebruik de [makenote] en [noteout] combinatie uit de vorige opdrachten.
  3. NB: Zorg dat de wekker niet uit zichzelf de metro kan uitzetten.

Objecten die nodig zijn: [metro], [message], [makenote], [noteout]

d. Make it stop

Maak een aan/uit knop voor je alarm met behulp van een [toggle]. Deze knop krijgt de volgende functies:

  1. Als de [toggle] een 0 stuurt gaat de [metro] van je wekker uit, dan kan het alarm niet meer afgaan door de vergelijking.
  2. De [toggle] heeft geen invloed op de huidige tijd, die metro moet altijd blijven lopen.
  3. Als de [toggle] een 1 stuurt (en het alarm dus "aan" staat), gaat nog niet het geluid af, maar kan wel het alarm in de toekomst op de ingestelde tijd afgaan. (vergelijkbaar met een alarm aanzetten op je smartphone).

Objecten die je waarschijnlijk nodig zult hebben: [gate], [toggle], [trigger], [select], [message]

(cijfer: 6)

e. Clean-up

Zorg dat alle instellingen van je patch bij het opstarten ervan meteen correct zijn:

  1. Gebruik hiervoor de [loadbang] of [loadmess] objecten.
  2. De default van de ingestelde alarmtijd bij het opstarten moet 08:30:00 zijn.
  3. De klok van de wekker moet direct lopen.

Maak je patch overzichtelijk, leesbaar en gebruik comments:

  1. Zorg dat al je user-interface objecten voorzien zijn van comments, zodat een eventuele gebruiker van je patch weet waar alle knoppen voor dienen.
  2. Plaats ook comments voor jezelf zodat je volgende week nog weet hoe alles werkt wat je hebt gebouwd.

(cijfer: 7)


UITDAGING

(cijfer: 8, 9, 10, 10+ met eeuwige waardering)

Ben je klaar met alle bovenstaande opdrachten? Kijk eens naar een of meer van deze uitdagingen om je patch mee uit te breiden:

  1. Probeer je wekkerfunctie van vraag 2 opnieuw te maken zonder het [==] object en probeer zo min mogelijk objecten te gebruiken. Tip, kijk naar de volgende objecten: [expr], [if] of [zl.compare]

  2. Maak een interessantere midi module voor muziek zodra je wekker afgaat. Bijvoorbeeld: Er wordt een midi-sequence afgespeeld, de midinoten die afgespeeld worden zijn gerelateerd aan hoe laat het is, de midinoten worden steeds harder nadat de wekker is afgegaan en je hem niet uit zet...etc.

  3. Zorg dat de tijd niet in 3 integer boxes wordt weergegeven maar in 1 [comment] of [message] object en zorg dat er : tussen de getallen staat. Tip, kijk eens naar de volgende objecten en de helpfiles daarvan: [sprintf] en [combine].

  4. Los het kleiner dan 10 probleem op zodat je tijd op de volgende manier wordt weergegeven 05:30:02 i.p.v. 5:30:2. Tip, kijk eens naar de volgende objecten en de helpfiles daarvan: [combine], [sprintf], [if], [select].