6 Stereo Delay


Opdracht 6 van 6

Voor deze opdracht maak je een stereo delay effect. Het effect krijgt feedback, filtering en ook muzikale delaytijden voor links en rechts. Je maakt een wet/dry subpatch dat de balans kan aanpassen tussen het originele signaal en de delays.

Deadline: 30 maart

Belangrijke objecten in deze opdracht:



Gebruik alt-click op het object om de help-file te openen. Bekijk ook de Max Keyboard Shortcuts en Max CheatSheet.

Plaats comments (sneltoets c) om voor jezelf en ons duidelijk te maken dat je snapt hoe iets werkt.

Maak je patch netjes en overzichtelijk voordat je hem laat aftekenen!



a. Delay

  1. Maak een delay effect met [tapin~ 1000] en [tapout~], en gebruik drumloop, jongly of brushes als bron (loop de audio met play~ of groove~).
  2. Maak het zo dat de delay twee [tapout~]'s heeft (1 links, 1 rechts) en dat de delaytijden apart zijn in te stellen met een dial/slider object.
  3. De delaytijd moet naar ratio van de sample duration zijn (gebruik [buffer~] en [info~]).

Bijvoorbeeld, als de buffer 1000ms lang is, dan is een ratio van 1/8 een delaytijd van 125ms.

Tip: [tapin~], [tapout~], [buffer~], [play~], [info~], [!/ 0.], [gain~], [*~]

Luistervoorbeeld 1

(cijfer: 6)


b. Feedback

  1. Implementeer nu een feedbacklus met een [onepole~] lowpass-filter en [*~].
  2. Zorg ervoor dat het signaal van de twee taps bij elkaar worden opgeteld en worden genormaliseerd (zodat je geen positieve feedback krijgt).
  3. Zowel de feedbackwaarde als de filter cut-off moet je kunnen instellen met een UI object.
  4. Bouw in dat de feedback niet kan oversturen! (Bv. met [clip], [zmap], of in de inspector van het UI object). Zorg ervoor dat je bij het presenteren van de opdracht in je eigen woorden kunt uitleggen waarom een feedback delay kan oversturen.

Tip: [*~], [onepole~], [+~], [/~], [clip]

Luistervoorbeeld 2

(cijfer: 7)


c. Dry/Wet

  1. Voeg een dry/wet functie toe zodat je met ÊÊn dial/slider kunt bepalen wat de balans is tussen het directe signaal (dry), en het delay signaal (wet). Hint: Maak een cross-fade.
  2. Maak een subpatch met 3 inlets (dry signal, wet signal, en dry/wet waarde) en 2 outlets (het gemixte signaal L/R). Kopieer deze subpatch, een voor elke delay, en controleer met ÊÊn knop de dry/wet voor beiden.
  3. Houdt de links/rechts mix uit opdracht A in stand!

Luistervoorbeeld 3

(cijfer: 8)



UITDAGING (9, 10, 10+ met eeuwige waardering)

  1. Modulerende delaytijden hebben invloed op de pitch van het resultaat. Gebruik audio-rate smoothing (line~, onepole~, rampsmooth~) om de delaytijden te interpoleren en glissandi te maken.

  2. Bouw een Chorus/Flanger effect. Doe wat onderzoek hoe zo een effect eigenlijk werkt. Experimenteer met LFO's om delaytijden te moduleren. Gebruik bv. cycle~, rand~ of phasor~ als basis. Let op de range van delaytijden waarmee je de tapouts moduleert.

  3. Experimenteer met het maken van interessante sound design d.m.v. kortere delaytijden (resulterend in kamfiltering) en feedback. Houd rekening met je signalvectorsize.

  4. Experimenteer met meerdere feedbacklussen, kortere onregelmatige delaytijden en filtering om reverb-achtige resultaten te krijgen.