6 Stereo Delay
Opdracht 6 van 6
Voor deze opdracht maak je een stereo delay effect. Het effect krijgt feedback, filtering en ook muzikale delaytijden voor links en rechts. Je maakt een wet/dry subpatch dat de balans kan aanpassen tussen het originele signaal en de delays.
Deadline: 30 maart
Belangrijke objecten in deze opdracht:
Gebruik alt-click op het object om de help-file te openen. Bekijk ook de Max Keyboard Shortcuts en Max CheatSheet.
Plaats comments (sneltoets c
) om voor jezelf en ons duidelijk te maken dat je snapt hoe iets werkt.
Maak je patch netjes en overzichtelijk voordat je hem laat aftekenen!
a. Delay
- Maak een delay effect met
[tapin~ 1000]
en[tapout~]
, en gebruik drumloop, jongly of brushes als bron (loop de audio met play~ of groove~). - Maak het zo dat de delay twee [tapout~]'s heeft (1 links, 1 rechts) en dat de delaytijden apart zijn in te stellen met een dial/slider object.
- De delaytijd moet naar ratio van de sample duration zijn (gebruik
[buffer~]
en[info~]
).
Bijvoorbeeld, als de buffer 1000ms lang is, dan is een ratio van 1/8 een delaytijd van 125ms.
Tip: [tapin~]
, [tapout~]
, [buffer~]
, [play~]
, [info~]
, [!/ 0.]
, [gain~]
, [*~]
(cijfer: 6)
b. Feedback
- Implementeer nu een feedbacklus met een
[onepole~]
lowpass-filter en[*~]
. - Zorg ervoor dat het signaal van de twee taps bij elkaar worden opgeteld en worden genormaliseerd (zodat je geen positieve feedback krijgt).
- Zowel de feedbackwaarde als de filter cut-off moet je kunnen instellen met een UI object.
- Bouw in dat de feedback niet kan oversturen! (Bv. met
[clip]
,[zmap]
, of in de inspector van het UI object). Zorg ervoor dat je bij het presenteren van de opdracht in je eigen woorden kunt uitleggen waarom een feedback delay kan oversturen.
Tip: [*~]
, [onepole~]
, [+~]
, [/~]
, [clip]
(cijfer: 7)
c. Dry/Wet
- Voeg een dry/wet functie toe zodat je met ÊÊn dial/slider kunt bepalen wat de balans is tussen het directe signaal (dry), en het delay signaal (wet). Hint: Maak een cross-fade.
- Maak een subpatch met 3 inlets (dry signal, wet signal, en dry/wet waarde) en 2 outlets (het gemixte signaal L/R). Kopieer deze subpatch, een voor elke delay, en controleer met ÊÊn knop de dry/wet voor beiden.
- Houdt de links/rechts mix uit opdracht A in stand!
(cijfer: 8)
UITDAGING (9, 10, 10+ met eeuwige waardering)
-
Modulerende delaytijden hebben invloed op de pitch van het resultaat. Gebruik audio-rate smoothing (line~, onepole~, rampsmooth~) om de delaytijden te interpoleren en glissandi te maken.
-
Bouw een Chorus/Flanger effect. Doe wat onderzoek hoe zo een effect eigenlijk werkt. Experimenteer met LFO's om delaytijden te moduleren. Gebruik bv. cycle~, rand~ of phasor~ als basis. Let op de range van delaytijden waarmee je de tapouts moduleert.
-
Experimenteer met het maken van interessante sound design d.m.v. kortere delaytijden (resulterend in kamfiltering) en feedback. Houd rekening met je signalvectorsize.
-
Experimenteer met meerdere feedbacklussen, kortere onregelmatige delaytijden en filtering om reverb-achtige resultaten te krijgen.