๐ŸŒŸ Eindopdracht Sysbas 1b



Interactieve software


Bedenk, ontwerp, realiseer en documenteer een interactieve performance met een zelfgebouwd instrument, een installatie of een audio-game. Het resultaat presenteer je in de laatste les op donderdag 11 mei.



Inhoud




Klik hier om je groep in te schrijven



Samenvatting

  • Werk in groepen van 3
  • Ontwikkel software waar je live mee kan interacteren.
  • De uitvoering moet exact 2 minuten duren
  • Je koppelt drie domeinen: Max, een taal (Javascript of SuperCollider) en hardware (Teensy, sensoren)
  • Je hebt begrip van alle code, kan deze uitleggen en keuzes beargumenteren. Je bent transparant over het gebruik van code van het internet (samplecode) en je kan het verantwoorden en uitleggen.
  • Je gebruikt geen DAW, en ook geen bestaande plugins e.d.
  • Werk eerst een concept uit a.d.h.v. jullie individuele ideeรซn
  • Zet je ideeรซn stap voor stap om in code, en vergeet niet tussentijds te testen, te oefenen, en kritisch te luisteren
  • Het eindcijfer is het gemiddelde van de cijfers voor de domeinen, dus zorg voor een goede balans
  • Naast de uitvoering van het project in 2 minuten presenteer je ook in maximaal 3 minuten wat je hebt gedaan.


Deadlines & belangrijke data

  • Donderdag 09 maart : Conceptpresentaties
  • Donderdag 13 april : Voortgangspresentatie
  • Donderdag 11 mei : Eindpresentaties



De opdracht

Met een groep van drie studenten ontwikkel je een project waarin je software live inzet. De uitkomst is aan jullie. Dit kan een live performance met een zelfgebouwd nieuw instrument zijn, een interactieve installatie of een audio-game. Ongeacht de uitkomst bevat het project zelfgemaakte code, hardware en komt er muziek/geluid uit. Het is ook mogelijk om iets audiovisueels te doen. Het gaat erom dat jullie met code expressieviteit en interactie mogelijk maken. Het project kan gebaseerd zijn op iets wat al bestaat, maar waarmee je er met de vrijheid van code een eigen creatieve draai aan geeft, en het kan natuurlijk ook zo zijn dat je iets compleet nieuws ontwikkelt.

Een live uitvoering houdt in dat je er goed over nadenkt hoe je de software bespeelbaar/interactief maakt. Dat betekent aan de ene kant dat je details kunt controleren, en aan de andere kant dat je er een spanningsboog mee kunt creรซren. Belangrijk is dus dat het geen demonstratie van het gemaakte project wordt, maar een ervaring met een kop en een staart.


Koppel drie domeinen

Voor het project koppel je drie domeinen, namelijk:

  1. Max
  2. een taal (Javascript en/of SuperCollider).
  3. hardware (Teensy, sensoren)

Dit betekent dat processen in het ene domein, processen in het andere aansturen. Dat kan eenrichtingsverkeer zijn, maar het kan ook beide kanten op. Denk hierbij aan algoritmische processen die je muzikaal kunt beรฏnvloeden/bespelen.

NB : Het gebruik van een DAW of bestaande plugins is niet toegestaan!


Fase 1: Concept (divergeren/convergeren)

Een belangrijk onderdeel van deze opdracht is dat je eerst een concept bedenkt. Dit helpt met het ontwikkelen en structureren van ideeรซn en zal worden besproken met de docenten om jullie te kunnen voorzien van feedback. Je ontwikkelt het concept in drie stappen:

  1. Ieder groepslid bedenkt individueel een eigen concept (divergeren)
  2. Binnen je groepje wisselen jullie elkaars ideeรซn uit en bespreek je die
  3. Je ontwikkelt een gezamenlijk concept op basis van de 3 concepten (convergeren).

Zorg ervoor dat je het concept bondig maar duidelijk uitwerkt. Dat kan een geschreven tekst zijn, een flow chart, een tekening, of het liefst een combinatie.

Op donderdag 9 maart worden de concepten gepresenteerd en besproken. Dit wordt als aparte opdracht in Orion verwerkt als behaald of niet behaald en is dus verplicht.

Bij de presentatie beantwoord je de volgende vragen:

  • Waar gaat het project over?
  • Wat wordt de output? (performance, installatie, audio-game, anders...?)
  • Wat waren de 3 individuele concepten?
  • Wat zijn de rollen van de domeinen en hoe zijn ze gekoppeld?
  • Wat is de planning?
  • Wat is de taakverdeling?


Fase 2: Maken

Dit deel spreekt natuurlijk voor zich: ga lekker programmeren! Enkele tips tijdens het maken:

  1. Blijf niet te lang steken bij een onderdeel maar maak al snel een koppeling voor een eerste ruwe versie.
  2. Breng stap voor stap verbeteringen aan. Breid uit en werk steeds meer in detail.
  3. Maak het niet te ingewikkeld. Liever iets wat eenvoudig is en heel goed werkt, dan iets wat complex is en lastig te beheersen.
  4. Verdwaal niet in de code, zoom regelmatig uit en voel hoe bespeelbaar het is wat je maakt. Hoe klinkt het? Hoe is de expressie? Waar liggen de verbeterpunten?
  5. Stel prioriteiten. Los bijvoorbeeld eerst een bug op voordat je aan nieuwe features begint.
  6. Reserveer tijd om je performance te oefenen. Het gebruiken is net zo belangrijk als het maken!


Fase 3: Voortgangspresentatie

Op donderdag 13 april presenteren jullie de voortgang van jullie project. Jullie worden verwacht hier een werkend prototype te hebben waar jullie kort mee kunnen demonstreren wat de interactie is en hoe deze gaat leiden tot het einddoel. De indeling van deze presentaties wordt later bekend gemaakt. Je kan voor deze presentatie drie verschillende beoordelingen krijgen:

  • groene vlag: goed bezig, zet de puntjes op de i voor een geslaagd eindresultaat.
  • oranje vlag: er moet nog wel even een stap gezet worden om tot een geslaagd eindresultaat te komen.
  • rode vlag: we hebben er op dit moment weinig vertrouwen in dat het gaat lukken om een geslaagd eindresultaat te laten zien.


Fase 4: Inleveren en Presentatie

Inleveren

Upload de code en documentatie naar Orion voor woensdag 10 mei om 23.59. Omdat de upload-functie in Orion niet lijkt te werken kan je het hier uploaden:


Presentatie op 11 mei

Het resultaat van het project wordt gepresenteerd op donderdag 11 mei. Dit gebeurt op de IBB op verschillende plekken.

  • Installatie: deze mag je ergens in het gebouw opstellen. Neem van te voren met ons contact op om te kijken of de plek die je voor ogen hebt geschikt is. Je mag sowieso geen installaties plaatsen voor doorgangen, nooduitgangen en brandblussers.
  • Performance: deze voer je uit in het lokaal. Wij zorgen dat er speakers en aansluitmogelijkheden zijn om dit goed te laten klinken.
  • Audio-game: deze bespeel je live in het lokaal.

Naast de presentatie leg je ook kort (max 3 minuten) uit wat jullie gedaan hebben, laat je zien hoe de code werkt en reflecteren jullie op wat je geleerd hebt.


Beoordelingscriteria

De beoordeling vindt plaats op basis van de volgende criteria.

  • Algemene indruk : Komt het over als iets waar goed over is nagedacht? Is er aandacht besteed aan details? Klinkt het overtuigend?
  • Technologie : Toepassing van code en koppeling van de drie domeinen
  • Presentatie : Expressie, vorm, spanningsboog en tijdsduur 2 minuten
  • Proces : Ontwikkeling van ontwerp naar resultaat en participatie in de lessen
  • Samenwerking : Heeft iedereen een zinnige bijdrage geleverd?
  • Presentatie : Heldere en duidelijke uitleg, begrip van de lesstof en bronvermelding (indien er codevoorbeelden van het internet gebruikt zijn).

NB : de drie domeinen moeten evenveel aandacht krijgen! Max, een taal en hardware worden apart becijferd en het gemiddelde bepaalt het eindcijfer.


Heel veel succes en maakplezier!



FAQ

Moet iedereen meedoen aan de uitvoering? Nee, de presentatie mag ook uitgevoerd worden door 1 groepslid. Maar als jullie de uitvoering op een bepaalde manier samen kunnen doen is dat natuurlijk prima!