Les 11 - verdwijnen van object
Hier de presentatie van de les van 5 december:
En hieronder de code uit de les:
//maak een array voor alle driehoeken
let driehoeken = [];
function setup() {
createCanvas(windowWidth,windowHeight);
background(255);
//maak 15 driehoeken
for (let i = 0; i < 15; i++) {
driehoeken.push(new Driehoekjes());
}
}
function draw() {
background(255);
//teken alle driehoeken in de array
for (let i = 0; i < driehoeken.length; i++) {
driehoeken[i].teken();
}
}
//bij een muisklik verdwijnt er een willekeurig object
function mousePressed() {
//kies een willekeurig item
let item = floor(random(driehoeken.length));
//roep de verwdijn-functie van het object aan.
driehoeken[item].verdwijn();
}
class Driehoekjes {
constructor() {
this.x1 = random(width);
this.y1 = random(height);
this.x2 = random(width);
this.y2 = random(height);
this.x3 = random(width);
this.y3 = random(height);
this.c = color(random(255),random(255),random(255));
this.active = 1;
this.frameCount = 0;
this.dur = random(70,170);
}
teken() {
//teken de driehoek alleen als this.active gelijk is aan 1
if (this.active === 1) {
//tel telkens 1 op bij de frameCount
this.frameCount++;
//als dat boven een bepaalde waarde is, roep de verdwijn-functie aan
if (this.frameCount > this.dur) {
this.verdwijn()
}
fill(this.c,);
stroke(0);
strokeWeight(2);
triangle(this.x1,this.y1,this.x2,this.y2,this.x3,this.y3);
}
}
//zet this.active op 0, zodat er niet meer getekend wordt.
verdwijn() {
this.active = 0;
}
}