Les 11 - verdwijnen van object


Hier de presentatie van de les van 5 december:

Javascript-les-11.pdf

En hieronder de code uit de les:

//maak een array voor alle driehoeken
let driehoeken = [];

function setup() {
  createCanvas(windowWidth,windowHeight);
  background(255);

  //maak 15 driehoeken
  for (let i = 0; i < 15; i++) {
    driehoeken.push(new Driehoekjes());

  }
}

function draw() {
  background(255);
  //teken alle driehoeken in de array
  for (let i = 0; i < driehoeken.length; i++) {
    driehoeken[i].teken();
  }
}

//bij een muisklik verdwijnt er een willekeurig object
function mousePressed() {
  //kies een willekeurig item
  let item = floor(random(driehoeken.length));
  //roep de verwdijn-functie van het object aan.
  driehoeken[item].verdwijn();
}

class Driehoekjes {
  constructor() {
    this.x1 = random(width);
    this.y1 = random(height);
    this.x2 = random(width);
    this.y2 = random(height);
    this.x3 = random(width);
    this.y3 = random(height);
    this.c = color(random(255),random(255),random(255));
    this.active = 1;
    this.frameCount = 0;
    this.dur = random(70,170);
  }

  teken() {
    //teken de driehoek alleen als this.active gelijk is aan 1
    if (this.active === 1) {
      //tel telkens 1 op bij de frameCount
      this.frameCount++;
      //als dat boven een bepaalde waarde is, roep de verdwijn-functie aan
      if (this.frameCount > this.dur) {
        this.verdwijn()
      }
      fill(this.c,);
      stroke(0);
      strokeWeight(2);
      triangle(this.x1,this.y1,this.x2,this.y2,this.x3,this.y3);
    }
  }
  //zet this.active op 0, zodat er niet meer getekend wordt.
  verdwijn() {
    this.active = 0;
  }
}