1 Introductie in Max


Dit is de introductieopdracht in Max waarin je de user interface leert verkennen, wat kleine patches maakt om gevoel te krijgen voor hoe je programmeert in Max en luistert of de MIDI-output van Max werkt.

Deadline voor deze opdracht: 10 oktober


1. Data

Zie het patcher overzicht onderaan voor uitleg van de vier toolbars

Open een nieuwe patcher:

a. Optellen

Maak een patch die twee getallen bij elkaar kan optellen.

Tip: bekijk de lijst met veel gebruikte sneltoetsen hier!


b. Hot & cold inlet, Rechts naar Links

De berekening wordt nu alleen uitgevoerd als je de number aan de hot-inlet kant (oranje/links) van het [+]-object veranderd. Om ervoor te zorgen dat je ook een antwoord krijgt bij het veranderen van het rechter object kan je een [trigger bang]/[t b] gebruiken, de trigger stuurt dan nadat het getal is ingevuld ook een bang naar de hot-inlet zodat het +-object de functie uitvoert. De volgorde hierin is belangrijk, zodat de computer geen fouten maakt. Max werkt van rechts naar links.


c. Meer berekeningen

Er zijn meer operators dan alleen het + object.


2. Timing

a. Metronoom

Om een simpele sequencer te kunnen bouwen hebben we een object nodig dat op een regelmatig tempo een event aanstuurt (in Max bang's genoemd). Dit object is genaamd [metro].

Nu zie je elke 500 milliseconden het woord bang verschijnen in de max-console.


b. MIDI-noot afspelen

Om noten te kunnen afspelen gaan we het eerste semester gebruik maken van MIDI.


c. Herhalende MIDI-noot


d. Gegenereerde MIDI-noot



Sla je patch op in de map: Documents > HKU > jaar1 > sysbas > max. Zorg dat je patch netjes en overzichtelijk is. Als je klaar bent kun je je opdracht laten beoordelen bij een student-assistent of een docent, dit kan alleen tijdens de lesuren.


Patcher overzicht