9 Eindopdracht
Opdracht 9 van 9
SysBas1a Max sluit je af met een eindopdracht. Je gaat in Max een generatieve algoritmische compositie (optie 1) of een algoritmisch instrument (optie 2) maken. Je werkt in tweetallen en de presentaties zijn op donderdag 19 december. De presentatie bestaat uit kort de compositie of het instrument laten horen en een uitleg van de patch.
Geschatte werktijd: 13 uur (incl. practicum-uren) per persoon
Inhoud
Deadlines en Tijdlijn
1. Tot 28 nov - TEAM & BRAINSTORM
Voor deze opdracht werk je in tweetallen.
Lees de eindopdracht door en maak een keuze uit optie 1 of 2. Omschrijf wat jullie van plan zijn en vul de beschrijving aan met tekeningen, schema's (flowchart) om je concept schematisch uit te werken en voor jezelf (en ons) duidelijk te maken. Denk ook na over de samenwerking. Tijdens de theorielessen op 28 november worden enkele plannen klassikaal besproken.
Tip: Om tot een concept te komen kan je dicht bij jezelf beginnen en uitgaan van je interesse in bijvoorbeeld een genre, instrument of interactie. Hoe kan het algoritme dan voor jou taken overnemen of jou aanvullen. Je kan ook beginnen met een "Wat als..." vraag.
NB: Vraag de docenten om feedback over je plan!
2. 28 nov tot 19 dec - PATCHEN
Tijdens het Max practicum (2u per week) werk je aan de eindopdracht en kun je gerichte vragen stellen bij de docenten en student-assistenten.
Patch iteratief. Probeer niet in 1x je hele project van begin tot eind te realiseren, maar werk in stappen. Begin klein en experimenteer! Zodra dingen werken kan je verder uitbreiden. Refereer regelmatig aan je oorspronkelijke ideeën zodat je kunt focussen. Lees ook de tips en aandachtspunten in Deel 3 eens goed door!
3. 19 dec - PRESENTATIES
Op 19 december tonen jullie het eindresultaat klassikaal in 4 minuten. Dit is erg kort, dus alleen hoofdzaken bespreken. Individuele objecten uitleggen is niet nodig, de samenwerking tussen de objecten is waar het om gaat! Volg de richtlijnen bij Presenteren.
Een rooster voor de presentaties volgt nog
Beoordelingscriteria
Je hoort direct of je het behaald hebt, maar de daadwerkelijke beoordeling maken we bekend via Orion.
1. concept
-
Wat willen jullie maken en waarom?
-
Het idee achter de algoritmes: wat is/zijn de input(s), transformatie(s) en output(s)?
-
De gemaakte flowchart, schema's, beschrijvingen en ontwerpkeuzes
-
Het werkprocess: Is er afgeweken van het plan, zo ja, waarom en wat hebben jullie geleerd?
2. uitwerking
-
De zeggingskracht van het gemaakte
-
Implementatie van de algoritmes
-
Beheersing van de lesstof en de balans met eigen invulling en onderzoek
-
De mate waarin is voldaan aan de eisen van de opdracht
3. presentatie
- Duidelijke uitvoering & uitleg
- Netheid van de patch (overzichtelijk, documentatie, comments, user interface)
Eindopdracht Maken
Startpunt
Je kiest één van de onderstaande templates als startpunt. Vervolgens geef je daar invulling aan. De komende theorielessen en practica zullen er nog dingen behandeld worden die bruikbaar kunnen zijn in het maken van jullie patch. Stel vragen als jullie ideeën hebben die niet behandeld zijn tijdens de les. Er is veel mogelijk! (Maar helaas niet alles).
Optie 1: Algoritmische Compositie (Generatief)
Bouw een patch die muziek genereert/componeert in real-time (MIDI!). De patch moet die muziek genereren op basis van een algoritmisch proces. Op deze manier kan jouw patch met de druk op 1 knop een heel muziekstuk spelen van 1 minuut.
Je compositie kan gebaseerd zijn op bestaande muziek (bijvoorbeeld analyseren van midi-data), kan met behulp van algoritmes een stijl-imitatie doen (bijvoorbeeld kansberekeningen en lijsten) of kan een vertaling zijn van een andere dataset (bijvoorbeeld: tekst, weergegevens, luchtvervuiling, geboortes/sterftecijfer, etc), er zijn veel mogelijkheden, dus bespreek je ideeën met de docenten!
De patch gebruikt alleen het data-domein en je gebruikt [noteout]
of [ctlout]
om je midi om te zetten naar general-midi sounds of een instrument in een DAW. Je gebruikt maximaal 2 instrumenten (je wordt niet beoordeeld op de klank en de focus ligt op de patch). Audio (~) of Jitter-objecten (jit.) zijn voor deze eindopdracht niet toegestaan.
Optie 2: Algoritmisch Instrument (Performatief)
Voor deze optie gebruik je een MIDI-keyboard, (MIDI-)controller, muis of toetsenbord (of combinaties), of andere game-controllers om je patch te bespelen als een instrument. Bouw een patch die de midi-input of data-input analyseert en aanpast in realtime. Op deze manier kan de patch je bijvoorbeeld live begeleiden met ander notenmateriaal of midi-effecten die gebaseerd zijn op de input van jouw spel (bijvoorbeeld: midi-cloud/cluster, polyritmische-arpeggiators, akkoord-progressie begeleiding), er zijn veel mogelijkheden, dus bespreek je ideeën met de docenten!
De patch gebruikt alleen het data-domein en je gebruikt [noteout]
of [ctlout]
om je midi om te zetten naar general-midi sounds of een instrument in een DAW. Je gebruikt maximaal 2 instrumenten (je wordt niet beoordeeld op de klank en de focus ligt op de patch). Audio (~) of Jitter-objecten (jit.) zijn voor deze eindopdracht niet toegestaan.
Opschrijven van je ideeën
Denk eerst eens na wat voor jullie een interessant vertrekpunt is. Dit kan bijvoorbeeld door je eigen muzikale interesses als uitgangspunt te nemen. Misschien een generatieve compositie in een bepaalde muziekstijl of een patch die je kan begeleiden met drums/baslijn/akkoorden terwijl je zelf gitaar speelt. Bespreek elkaars interesses en kom op die manier tot een idee waar jullie beiden achter staan. Je kunt ook werken vanuit een "Wat als..." vraag. Uiteindelijk komen jullie hiermee tot een concept, wat de intentie is van jullie als makers. Vanuit dit concept kan je je ontwerpkeuzes maken tijdens het patchen, zowel op technisch als semantisch en esthetisch vlak.
Tips bij het patchen
-
Gebruik
[comment]
's om duidelijke te omschrijven wat er gebeurt. Dat hoeft niet bij elk object, maar wel bij een groep van objecten die samen een functie hebben. Zo help je jezelf elke week te begrijpen wat je gedaan hebt, en maakt het voor de docenten en assistenten makkelijk om snel te zien wat je bedoeling is. -
Maak back-ups!
-
Maak een presentation-mode zodat de gebruiker (jijzelf) een overzichtelijke interface heeft waarmee de patch bediend kan worden. Deze presentation mode laat je ook zien bij de presentatie.
-
Stel (gerichte) vragen aan de docenten en assistenten, maar ga zelf ook op onderzoek uit als je een kleine vraag hebt! Gebruik alt+click op objecten voor de help-file. Kijk in de help-file aan de rechter kant bij "see also" voor soortgelijke objecten. Open de reference (shift+cmd+r) om tutorials te bekijken over midi. Ook kun je je mede-studenten om hulp vragen als een docent of assistent even niet beschikbaar is. Tot slot kun je ook zoeken op het max-forum, www.cycling74.com.
-
Gebruik LoopMIDI om midi van Max naar een andere DAW te sturen in Windows. Download LoopMIDI hier
Presenteren
Upload de zip-file naar Orion bij de eindopdracht
De inhoud van de presentatie is als volgt:
- 1 minuut luisteren/kijken naar performance of generatieve patch (niet er doorheen praten)
- 1 minuut uitleggen globale concept, werkproces (wat was de grootste uitdaging?)
- 2 minuten uitleg van de algoritmes en de patch (welk algoritme zijn jullie het meest trots op en hoe werkt die? Of wat was de grootste uitdaging om te patchen?)
- Powerpoint is niet nodig!
Stop alle (relevante!) bestanden in een .zip. Dit zijn: Patch(es) of AMXD(s), Flowchart, Documentatie, Notities. Geen samples of andere grote bestanden.
Vergeet niet jullie namen te vermelden in de patch met een comment-box.