9 Eindopdracht
SysBas1a Max sluit je af met een eindopdracht. Je gaat in Max een generatieve algoritmische compositie (optie 1) of een algoritmisch instrument (optie 2) maken waarvan je de werking verder zelf mag bedenken. Je werkt in tweetallen en de presentaties zijn op donderdag 18 december. De presentatie bestaat uit de compositie of het instrument laten horen en een uitleg van de patch. Je levert de patch ook in via Orion samen met de flowchart.
Geschatte huiswerktijd: 11 uur (incl. practicum-uren) per persoon
>>> Geef je team op in deze excel <<<
Inhoud
Deadlines en Tijdlijn
- 6 t/m 27 nov - TEAM VORMEN, BRAINSTORM & FLOWCHART
Voor deze opdracht werk je in tweetallen.
Lees de eindopdracht helemaal door en maak een keuze uit optie 1 of 2. Omschrijf wat jullie van plan zijn en vul de beschrijving aan met een flowchart om je idee schematisch uit te werken en voor jezelf (en ons) duidelijk te maken.
NB: Vraag de docenten om feedback over je plan!
- 27 nov tot 18 dec - PATCHEN
Tijdens het Max practicum (1,5u per week) werk je aan de eindopdracht en kun je gericht vragen stellen bij de docenten en student-assistenten.
- 19 dec - PRESENTATIES
Op 19 december tonen jullie het eindresultaat klassikaal in 4 minuten. Dit is erg kort, dus alleen hoofdzaken bespreken. Individuele objecten uitleggen is niet nodig, de samenwerking tussen de objecten (abstracties) is waar het om gaat! Volg de richtlijnen bij: Presenteren.
Een rooster voor de presentaties komt later
Eindopdracht Maken
Startpunt
Je kiest één van de onderstaande opties als startpunt. Vervolgens geef je daar invulling aan. De komende theorielessen en practica zullen er nog dingen behandeld worden die bruikbaar kunnen zijn in het maken van jullie patch. Stel vragen als jullie ideeën hebben die niet behandeld zijn tijdens de les. Er is veel mogelijk! (Maar ook niet alles!).
Optie 1: Algoritmische Compositie (Generatief)
Bouw een patch die MIDI-muziek genereert/componeert in real-time. De patch moet die muziek genereren op basis van een algoritmisch proces. Op deze manier kan jouw patch met de druk op 1 knop een heel muziekstuk spelen van 1 minuut.
Je compositie kan gebaseerd zijn op bestaande muziek (bijvoorbeeld analyseren van midi-data), kan met behulp van algoritmes een stijl-imitatie doen (bijvoorbeeld kansberekeningen en lijsten) of kan een vertaling zijn van een andere dataset (bijvoorbeeld: tekst, weergegevens, luchtvervuiling, geboortes/sterftecijfer, etc), er zijn veel mogelijkheden, dus bespreek je ideeën met de docenten!
Optie 2: Algoritmisch Instrument (Performatief)
Voor deze optie gebruik je een MIDI-keyboard, MIDI-controller, muis of toetsenbord (of combinaties), of andere game-controllers om je patch te bespelen als een instrument. Bouw een patch die de midi-input of data-input analyseert en aanpast in realtime. Op deze manier kan de patch je bijvoorbeeld live begeleiden met ander notenmateriaal of midi-effecten die gebaseerd zijn op de input van jouw spel (bijvoorbeeld: midi-cloud/cluster, polyritmische-arpeggiators, akkoord-progressie begeleiding), er zijn veel mogelijkheden, dus bespreek je ideeën met de docenten!
Beperkingen
Er zijn een aantal kaders waar binnen je te werk moet gaan:
- De patch gebruikt alleen het data-domein van Max en je gebruikt
[noteout]of[ctlout]om je MIDI om te zetten naar general-MIDI sounds of een instrument in een DAW. - Je gebruikt maximaal 2 instrumenten. Je wordt niet beoordeeld op de klank en de focus ligt op de patch.
- Audio (~) of Jitter (jit.) objecten zijn voor deze eindopdracht niet toegestaan.
Idee uitwerken en Flowchart maken
Denk eens na wat voor jullie een interessant vertrekpunt is. Dit kan bijvoorbeeld door je eigen muzikale interesses als uitgangspunt te nemen. Misschien een generatieve compositie in een bepaalde muziekstijl of een patch die je kan begeleiden met drums/baslijn/akkoorden terwijl je zelf gitaar speelt. Hoe kan het algoritme dan voor jou taken overnemen of jou aanvullen.
Bespreek elkaars interesses en kom op die manier tot een idee waar jullie beiden achter staan. Je kunt ook werken vanuit een "Wat als..." vraag. Uiteindelijk komen jullie hiermee tot een concept, wat de intentie is van jullie als makers. Vanuit dit concept kan je je ontwerpkeuzes maken tijdens het patchen.
Daarna omschrijf je je systeem in de vorm van een flowchart. Deze flowchart helpt je het overzicht te bewaren terwijl je werkt aan onderdelen van je project. Bespreek je flowchart ook met een van de docenten voor feedback. Het kan voorkomen dat je uiteindelijke patch afwijkt van je flowchart of je oorspronkelijke idee, dat is niet erg!
Tips bij het patchen
-
Patch iteratief. Probeer niet in 1x je hele project van begin tot eind te realiseren, maar werk in stappen. Begin klein en experimenteer! Zodra dingen werken kan je verder uitbreiden. Refereer regelmatig aan je gemaakt flowchart zodat je kunt focussen op de verschillende functies.
-
Gebruik
[comment]'s om duidelijke te omschrijven wat er gebeurt. Dat hoeft niet bij elk object, maar wel bij een groep van objecten die samen een functie hebben. Zo help je jezelf elke week te begrijpen wat je gedaan hebt, en maakt het voor de docenten en assistenten makkelijk om snel te zien wat je bedoeling is. -
Maak back-ups!
-
Maak een presentation-mode zodat de gebruiker (jijzelf) een overzichtelijke interface heeft waarmee de patch bediend kan worden. Deze presentation mode laat je ook zien bij de presentatie.
-
Stel (gerichte) vragen aan de docenten en assistenten, maar ga zelf ook op onderzoek uit als je een kleine vraag hebt! Gebruik alt+click op objecten voor de help-file. Kijk in de help-file aan de rechter kant bij "see also" voor soortgelijke objecten. Open de reference (shift+cmd+r) om tutorials te bekijken over midi. Ook kun je je mede-studenten om hulp vragen als een docent of assistent even niet beschikbaar is. Tot slot kun je ook zoeken op het max-forum, www.cycling74.com.
-
Gebruik LoopMIDI om midi van Max naar een andere DAW te sturen in Windows. Download LoopMIDI hier
Presenteren
Upload de zip-file naar Orion bij de eindopdracht
De inhoud van de presentatie is als volgt:
- 1 minuut luisteren/kijken naar performance of generatieve patch (niet er doorheen praten)
- 1 minuut flowchart laten zien en werkproces beschrijven (wat was de grootste uitdaging?)
- 2 minuten uitleg van de patch (welk algoritme zijn jullie het meest trots op en hoe werkt die? Of wat was het lastigst om te patchen?)
- Geen Powerpoint aub!
Stop alle (relevante!) bestanden in een .zip. Dit zijn: Patch(es) of AMXD(s), Flowchart, overige documentatie & notities. Geen samples of andere grote bestanden.
Vergeet niet jullie namen te vermelden in de patch met een comment.
Beoordelingscriteria
Je hoort direct of je het behaald hebt, maar de daadwerkelijke beoordeling maken we bekend via Orion.
1. plan
-
Wat willen jullie maken en waarom?
-
Het idee achter de algoritmes: wat is/zijn de input(s), transformatie(s) en output(s)?
-
De flowchart
-
Het werkprocess: Gemaakte ontwerpkeuzes, Is er afgeweken van het plan, zo ja, waarom en wat hebben jullie geleerd?
2. uitwerking
-
De zeggingskracht van het gemaakte
-
Implementatie van de algoritmes
-
Beheersing van de lesstof en de balans met eigen invulling en onderzoek
-
De mate waarin is voldaan aan de eisen van de opdracht
3. presentatie
- Duidelijke uitvoering & uitleg
-
Netheid van de patch (overzichtelijk, documentatie, comments, user interface)
-
De opgestuurde flowchart