Opdracht 6
OSC communicatie
Uitgedeeld op 4 februari 2020
Deadline: aftekenen in de les, uiterlijk 25 februari
Het doel van deze opdracht is het effectief verwerken van OSC communicatie in je bestaande Stuiterende Ballen of Meerlaagse Sequencer opdracht.
Stap 1
Zorg dat je uitwerking van de Stuiterende Ballen of de Meerlaagse Sequencer opdracht goed werkt en dat je deze goed begrijpt. Is dat nog niet zo? Neem dan je code nog eens aandachtig door en schrijf er aantekeningen bij. Het is van belang dat je goed snapt wat er wanneer gebeurt in je huidige code voordat je verder gaat met de opdracht.
Stap 2
Verzin een interessante manier om OSC communicatie te implementeren in of de Stuiterende Ballen òf de Meerlaagse Sequencer. Kies één van deze opdrachten om OSC communicatie in te verwerken.Je zou bijvoorbeeld een OSC bericht naar Max kunnen sturen wanneer een bal tegen een wand stuitert om daarmee in Max een geluid te triggeren. Misschien kun je zelfs de positie, grootte, snelheid, kleur, etc. van de stuiterende bal gebruiken om het geluid in Max anders te laten klinken. Of wellicht is het interessant om het gehele audio gedeelte van je Meerlaagse Sequencer in Max te laten gebeuren.
Stap 3
Zorg dat je vanuit je bestaande code ook OSC kan versturen en deze goed ontvangt in een ander programma. De oorspronkelijke functionaliteit van je code mag hier niet onder lijden.
Belangrijk: om dit goed te laten werken moet je aan index.html
de volgende regel toevoegen: <script src="../Library/socket_io.js"></script>
doe dit voor <script src="../oscLib.js"></script>
.
Stap 4
Implementeer je OSC idee in je code. Zorg dat er op het juiste moment OSC berichten worden gestuurd naar de juiste poort met de juiste informatie. Tip: je kan dit makkelijk controleren door naast een OSC bericht te sturen ook met console.log
je OSC berichten in de console weer te geven.
Stap 5
Ga los! Maak het zo uitgebreid als je zelf wilt en werk je OSC implementatie uit naar je eigen inzicht.