Les 10b - Knoppen aanklikken
let buttonX = 100;
let buttonY = 100;
let buttonSize = 50;
let buttonX2 = 200;
let buttonY2 = 100;
let buttonSize2 = 50;
function setup() {
createCanvas(800, 600);
}
function draw() {
background(255);
// Stel the kleur van de knop in op basis van of de muis op de knop is.
if (knop(buttonX, buttonY, buttonSize)) {
if (mouseIsPressed) {
// muis is boven de knop, en ingedrukt: fel groen
fill(0, 255, 0);
} else {
// muis is boven de knop, alleen niet ingedrukt: licht groen
fill(200, 255, 200);
}
} else {
// muis is niet boven de knop: wit
fill(255);
}
// teken de knop
rect(buttonX, buttonY, buttonSize, buttonSize);
// hetzelfde als hierboven, maar dan voor een tweede knop.
if (knop(buttonX2, buttonY2, buttonSize2)) {
if (mouseIsPressed) {
fill(0, 255, 0);
} else {
fill(200, 255, 200);
}
} else {
fill(255);
}
rect(buttonX2, buttonY2, buttonSize2, buttonSize2);
}
function mousePressed() {
// check if de muis positie op een van de knoppen is
if (knop(buttonX, buttonY, buttonSize)) {
console.log('knop1');
} else if (knop(buttonX2, buttonY2, buttonSize2)) {
console.log('knop2');
}
}
// check of de positie van de muis binnen dit vierkant is
function knop(x, y, size) {
if (mouseX >= x && mouseX <= x+size && mouseY >= y && mouseY <= y+size) {
return true;
} else {
return false;
}
}