les 12 - Classes & Objecten
Hier de presentatie van de les van 30 november 2023: Javascript les 12 - classes & objecten.pdf
Hieronder de code uit de les:
//maak een array aan waar de objecten in worden opgeslagen
let noten = [];
//bepaal hoeveel noten er getekend moeten worden.
let aantalNoten = 10;
function setup() {
createCanvas(800,600);
background(255);
//vul met behulp van een for-loop de array met nieuwe objecten
for(let i = 0; i < aantalNoten; i++) {
//met new en daarna de naam van de class maak je een nieuw object
noten[i] = new Note();
}
}
function draw() {
//roep met behulp van een for-loop alle teken-methods aan
//met noten.length zorg je dat ongeacht de lengte van de array
//alle noten worden afgespeeld
for (let i = 0; i < noten.length; i++) {
noten[i].teken();
}
}
function mousePressed() {
//voeg een noot toe als er op de muis wordt geklikt
noten.push(new Note());
}
class Note {
//de constructor wordt bij maken van het object uitgevoerd
constructor() {
//deze variabelen zijn uniek voor het object dat je maakt
this.x = random(10,700);
this.y = random(100,600);
this.s = random(10,20);
console.log("hallo!");
}
//deze method (vergelijkbaar met functie) zorgt
//dat de noot getekend wordt.
teken() {
fill('darkgreen');
stroke('darkgreen');
ellipse(this.x,this.y,this.s);
line(this.x+(this.s/2), this.y, this.x+(this.s/2), this.y-(2.5*this.s));
}
}