Les 11 - samples & classes


Hier de presentatie van de les van 23 november: Javascript les 11 - Samples & classes.pdf

En hier de voorbeeldcode uit de eerste les:

let sample;
function preload() {
  //bepaal welke formaten gebruikt kunnen worden
  soundFormats('wav','mp3');

  //laad de sample
  sample = loadSound('samples/F.wav');
}

function setup() {
  //plaats hier de code die maar ÊÊn keer hoeft te worden uitgevoerd
  createCanvas(800,600);
  background(255);
}

function draw() {
  //schaal de x-positie van de muis naar -2 tot +2
  let rate = map(mouseX,0,width,-2,2);

  //zorg dat de waarde niet onder de -2 en boven de 2 uitkomt
  rate = constrain(rate,-2,2);

  //verandere de afspeelsnelheid van de sample
  sample.rate(rate);
}

function mousePressed() {
  //start het loopen van de sample
  sample.loop();

  //als je de sample ÊÊn keer wil afspelen:
  //sample.play();
}

function mouseReleased() {
  //pauzeer de sample
  sample.pause();
}

function keyPressed() {
  //spring naar een specifiek punt in de sample.
  sample.jump(random(0.01,0.2),random(0.05,0.5));
}