🌟 Eindopdracht SysBas1B



Geef een live performance met een zelfgemaakt instrument


Bedenk, ontwerp, realiseer en documenteer een performance. Het resultaat presenteer je in een video op donderdag 29 april. (herkansing: 19 augusts, lever uiterlijk 18 augustus 23:59 de video in via onderstaande link)

Upload hier je werk



Inhoud




Klik hier om je groep in te schrijven



Samenvatting


Deadlines



De Opdracht

Met een groep van drie studenten ontwikkel je een performance waarin je software live bespeelt. Deze performance kan muziek zijn, een soundscape met interessante klanken, ook is het mogelijk om iets audiovisueels te doen. Het gaat erom dat jullie met code één of meerdere expressieve en bespeelbare instrumenten maken. Zo'n instrument kan gebaseerd zijn op iets wat al bestaat, maar waarmee je er met de vrijheid van code een eigen creatieve draai aan geeft, en het kan natuurlijk ook zo zijn dat je iets compleet nieuws ontwikkelt.

Een live performance houdt in dat je er goed over nadenkt hoe je de software bespeelbaar maakt. Dat betekent aan de ene kant dat je details kunt controleren, en aan de andere kant dat je er een spanningsboog mee kunt creëren. Het kan een geïmproviseerde jam zijn, een van te voren afgesproken compositie of iets daartussen (comprovisatie). Het is belangrijk dat er muzikale ontwikkeling in zit, met een kop en een staart.

Let op, de performance moet precies 2 minuten duren.


Koppel Twee Domeinen

Voor de software koppel je twee domeinen, namelijk 1.) Max, en 2.) een taal (Javascript en/of SuperCollider).

Het gebruik van microcontrollers (Teensy) is een optioneel aanvullend domein. Dit is voor degenen die speciaal geïnteresseerd zijn om te werken met bijvoorbeeld sensoren, custom draaiknoppen, of motortjes. De lesstof over de Teensy is niet verplicht en daarom ook niet vereist in de eindopdracht.

Een koppeling tussen domeinen betekent dat processen in het ene domein, processen in het andere aansturen. Dat kan eenrichtingsverkeer zijn, maar het kan ook heen en weer gaan. Denk hierbij aan algoritmische processen die je muzikaal kunt beïnvloeden, oftewel bespelen. Probeer het niet te ingewikkeld te maken en vooral tot een effectieve implementatie te komen.

NB : Het gebruik van een DAW of bestaande plugins is niet toegestaan.


Fase 1 : Ontwikkel een Concept

Een belangrijk onderdeel van deze opdracht is dat je eerst een concept bedenkt. Dit helpt met het ontwikkelen en structureren van een idee, en zal worden besproken met de docenten om jullie te kunnen voorzien van feedback. Zorg ervoor dat je het concept bondig maar duidelijk uitwerkt. Dat kan een geschreven tekst zijn, een flow chart, een tekening, of het liefst een combinatie van deze drie.

Het concept moet de volgende vragen beantwoorden:

NB : Niet iedereen hoeft evenveel te coden, het goed uitwerken van een idee en het testen van de tussentijdse resultaten zijn bijvoorbeeld ook belangrijke taken. Werk samen door elkaar aan te vullen!

Op donderdag 11 maart worden de concepten gepresenteerd en besproken. Dit wordt als aparte opdracht in Orion verwerkt als behaald of niet behaald en is dus verplicht.


Fase 2 : Zet je ideeën om in Code

Dit deel spreekt natuurlijk voor zich : ga lekker programmeren. Blijf niet te lang steken bij een onderdeel maar zorg ervoor dat je al snel een koppeling maakt en tot een eerste rauwe versie komt van het beoogde eindresultaat. Nu kun je telkens verbeteringen aanbrengen, uitbreidingen maken, en in steeds meer detail te werk gaan.

Pas op dat je het niet te ingewikkeld maakt. Liever iets wat eenvoudig is en heel goed werkt, dan iets wat complex is en lastig te beheersen. Verdwaal ook niet in de code, je bouwt een instrument, het is daarom belangrijk dat je regelmatig even uitzoomt en voelt hoe bespeelbaar het is wat je maakt. Hoe klinkt het? Waar liggen de verbeterpunten?

Stel prioriteiten. Los bijvoorbeeld eerst een bug op voordat je aan nieuwe features begint. En reserveer tijd om je performance te oefenen. Het gebruiken van je code is net zo belangrijk als het schrijven ervan!

NB : Uit ervaring weten we dat veel studenten graag een game maken. Voor deze opdracht mag dat niet. Het gaat nadrukkelijk om een muzikale performance.


Fase 3 : Opname Performance

Maak een video van 5 minuten die bestaat uit precies 2 minuten performance en maximaal 3 minuten uitleg. De uitleg moet informatief zijn, geen verkooppraatje.

Een live performance betekent een live performance, dus geen knip- en plakwerk. We raden aan om een paar takes op te nemen, en de beste te kiezen. Wat nabewerking zoals compressie en EQ mag. Hoewel de kwaliteit van de video niet van belang is voor de beoordeling, moedigen we je toch aan om hier aandacht aan te besteden. Wie weet is het bruikbaar portfolio-materiaal, of anders is het een goede oefening daarvoor. Begin de video met de titel van de performance en jullie namen. Sluit af met de credits, inclusief namen en taakverdeling.

De performance kun je opnemen met je telefooncamera, of door een screencapture te maken. Of, met wat editwerk, een combinatie van die twee zodat zowel de muzikant als het instrument (de software, en eventueel hardware) duidelijk in beeld komen.


Inleveren

De video moet worden geupload naar deze map op Nextcloud, en de code en documentatie naar Orion. De deadline hiervoor is woensdag 28 april om 23.59 (De uploadlinks volgen later).

NB : Het videobestand moet in mp4 format zijn en niet groter dan 100mb. Dit is belangrijk omdat we het anders niet kunnen streamen. Bekijk de Tools pagina voor tips om dit voor elkaar te krijgen.

Stel de bestandsnaam als volgt samen: Titel_Naam1-Naam2-Naam3 Voorbeeld: FeedbackOrgan_RoaldVD-TimoH-PoulH.mp4


Presentatie op 29 April

Op donderdag 29 april bekijken we met z'n allen de video's op een nog te bepalen volgorde via Discord. Jullie worden verwacht om feedback te geven op elkaars werk, hiervoor maken we een schema welke groep bij wie feedback geeft.


Beoordelingscriteria

De beoordeling vindt plaats op basis van de volgende criteria.

BELANGRIJK : de twee domeinen (Max en een taal) worden apart becijferd en het gemiddelde bepaalt het eindcijfer. Het is dus van belang dat beide domeinen evenveel aandacht krijgen!


SUCCES!



FAQ

Hoe moeten we de performance opnemen? Je kunt de performance opnemen met een telefooncamera, webcam of andere camera als je die hebt. Je kunt een screencapture maken als de hele performance alleen maar plaats vindt in de computer. Je kunt meerdere beelden combineren in 1 video als je meerdere computers gebruikt. Gebruik bijvoorbeeld OBS voor live combineren van beelden, of open-source editting software als Shotcut.

Moet de performance in één take of mogen we meerdere takes doen en editten? Het gaat om een peformance, dus het eindresultaat mag geen knip- en plakwerk zijn! Jullie mogen meerdere takes doen en het beste resultaat selecteren. Edits om camerabeelden en screencaputures te combineren mag natuurlijk wel, zolang de performance maar intact blijft.

Onze uitleg is langer dan 3 minuten, is dat ook goed? Nee, je kunt de video editten zodat de uitleg binnen 3 minuten past. Als er iets verduidelijkt moet worden gebeurt dat aan de hand van vragen.

Moet iedereen meedoen aan de performance? Nee, de performance mag ook uitgevoerd worden door 1 groepslid. Maar als jullie de performance op een bepaalde manier samen kunnen doen is dat natuurlijk goed!