6 Stereo Delay


Voor deze opdracht maak je een stereo delay effect. Het effect krijgt feedback, filtering en ook aparte delaytijden voor links en rechts. Je maakt een wet/dry object dat de balans kan aanpassen tussen het originele signaal en de delays.

Deadline: 25 maart

Belangrijke objecten in deze opdracht:



Lees altijd even de Uitdaging nadat je klaar bent. Mogelijk zit er iets interessants tussen dat je kunt gebruiken voor je eindopdracht!

Zorg ervoor dat je je patch goed kunt presenteren bij het aftekenen!

Dat betekent :



a. Delay

Maak een delay effect met [tapin~ 1000] en [tapout~], en gebruik drumloop.aif, jongly.aif of brushes.aif als geluidsbron (loop de audio met play~ of groove~). Maak het zo dat de delay twee taps heeft (1 links, 1 rechts) en dat de delaytijden apart zijn in te stellen met een UI object. De delaytijd moet naar ratio van de sample duration zijn (gebruik buffer~ en info~). Bijvoorbeeld, als de buffer 1000ms lang is, dan is een ratio van 1/8 een delaytijd van 125ms.

Tip: [tapin~], [tapout~], [buffer~], [play~], [info~], [!/ 0.], [gain~], [*~]

(cijfer: 6)


b. Feedback

Implementeer nu een feedbacklus met een lowpass-filter. Zorg ervoor dat het signaal van de twee taps bij elkaar worden opgeteld en worden genormaliseerd (zodat je geen positieve feedback krijgt). Zowel de feedbackwaarde als de filter cut-off moet je kunnen instellen met een UI object. Bouw in dat de feedback niet kan oversturen! (Bv. met clip, zmap, of binnen het UI object dat je gebruikt). Zorg ervoor dat je bij het presenteren van de opdracht in je eigen woorden kunt uitleggen waarom een feedback delay kan oversturen.

Tip: [*~], [onepole~], [+~], [/~], [clip]

(cijfer: 7)


c. Dry/Wet

Voeg tot slot een dry/wet functie toe zodat je met één knop kunt bepalen wat de balans is tussen het directe signaal (dry), en het delay signaal (wet). Hint: Maak een cross-fade. Maak een subpatch met 3 inlets (dry signal, wet signal, en dry/wet waarde) en 1 outlet (het gemixte signaal). Kopieer deze subpatch, een voor elke delay, en controleer met één knop de dry/wet voor beiden. Houdt de links/rechts mix uit opdracht A in stand! Zorg voor een functionele/muzikale mapping van alle parameters wanneer je je werk presenteert.

(cijfer: 8)



UITDAGING (9, 10, 10+ met eeuwige waardering)

  1. Modulerende delaytijden hebben invloed op de pitch van het resultaat. Gebruik audio-rate smoothing (line~, onepole~, rampsmooth~) om de delaytijden te interpoleren en glissandi te maken.

  2. Experimenteer met LFO's om delaytijden te moduleren. Gebruik bv. cycle~, rand~ of phasor~ als basis. Let op dat je goed controle houdt over de delaytijden en geen negatieve waarden uitstuurt.

  3. Experimenteer met het maken van interessante sound design d.m.v. kortere delaytijden (resulterend in kamfiltering) en feedback.

  4. Experimenteer met meerdere feedbacklussen en onregelmatige delaytijden om reverb-achtige resultaten te krijgen.