📚 Repertoire


Sote & Tarik Barri - Forced Absence (2021)

Tarik Barri heeft gestudeerd aan de HKU en maakt audiovisueel werk, systemen en werkt ook aan visuals voor live shows van Thom Yorke.

John Whitney - Catalog (1961)

John Whitney, ook wel de "father of computer animation", maakte dit werk met een analoge computer, een machine die was omgebouwd uit een oude WW2 machine voor anti-air guns.

Oskar Fischinger - An Optical Poem (1938)

Oskar Fischinger maakte dit werk met papier/karton als stop motion animatie met foto's. Hiermee was hij een pionier die op zoek was naar connectie tussen beeld en geluid en vertaalde dit klassieke werk naar abstracte animatie.

Kurt Hentschläger & Ulf Langheinrich - Granular Synthesis Modell 5 (1994)

Granulaire synthese van geluid en beeld op een indrukkewende manier neergezet als performance.

Jamie Lidell - Live Vocal Performer i.c.m. Max looper

Jamie Lidell is zanger, producer en performer die bekendstaat vanwege het toepassen van live looping op zijn vocalen. Die variëren van beats, tot zanglijnen, tot effecten en gekke klanken. En van vierkwartsmaat-funk tot meer experimentele jams.

In de eerste video spreekt hij over hoe hij zijn eigen looper heeft gebouwd in Max, en wat Max als creatieve omgeving voor hem betekent. In de tweede video zie je een korte jam. En inderdaad, als je goed kijkt zie je een Maxpatch op de laptop welke hij bespeelt met een midi keyboard en midi controller.

Leafcutter John - Against the Clock

Leafcutter John is een electronic music artist die veel gebruik maakt van fieldrecordings en zelfgebouwde instrumenten. In deze video gebruikt hij een zelfgebouwd instrument dat bestaat uit een grid van 16 lichtsensoren waarmee hij een Maxpatch en Modular kan aansturen door met zaklampen en andere lichten over het grid te spelen.

Boards of Canada - Music is Math

Suzanne Ciani - Buchla Series 100

Een performance met uitleg door Suzanne Ciani op de Buchla synthesizer, een modulaire synth.

Ook interessant met wat meer achtergrond informatie over haar carrière

Laurie Spiegel - Hal Alles Synthesizer (1977)

Een performance door Laurie Spiegel op de eerste digitale additieve synthesizer ontwikkeld door Hal Alles in Bell Labs. De synthesizer heeft 64 oscillators die digitaal aangestuurd worden, waarvan 32 gebruikt worden voor de klank.

Ryoji Ikeda - Datametics (2006)

Ryoji Ikeda maakt audiovisuele installaties waarbij Big Data en het verklanken (sonificatie) daarvan een grote rol spelen. De installaties zijn veelal grote projectes op muur, gangen of vloer zodat je je helemaal kan "onderdompelen" in de data. Daarbij hebben ze ook vaak multichannel audio setups. De klank is vaak ook erg digitaal, in de zin van scherpe sinus tonen, clicks/ruis en downsampling (degrading/bitcrushing) van klanken.

Steve Reich - Mallet Quartet (2009)

Steve Reich maakt minimal music en algoritmische composities waarbij er uitgegaan wordt van een simpel thema dat over meerdere stemmen hergebruikt wordt in verschillende vormen en tempi. Een ander beroemd werk is de Piano Phase, waar 2 exact de zelfde partijen continu herhaald worden, alleen de ene piano speelt net iets langzamer waardoor ze uit fase gaan lopen.

Autechre - Anti EP (1994)

Een EP van Autechre gerleased in 1994 als protest tegen een wet die raves verbood in Engeland. Raves werden hier beschreven als bijeenkomsten waar muziek werd afgespeeld, en die muziek werd beschreven als: "sounds wholly or predominantly characterised by the emission of a succession of repetitive beats". In het nummer "Flutter" hebben ze zoveel mogelijk verschillende beats gemaakt zodat er weinig herhaling (repetition) is.

Xerox Alto (1970) & Apple Macintosh (1984)

De Xerox Alto was de eerste "PC" met een Graphical User Interface (GUI) zoals wij dat nu gewend zijn (windows op een desktop) met gebruik van keyboard en mouse, Human Interface Devices (HID). Gebruik makend van Skeuomorphism om de echte wereld te vertalen naar het digitale domein. Steve Jobs raakte geïnspireerd en bracht dit naar de Apple Macintosh.

Laurie Spiegel - Harmonies of the World & Voyager 1 (1977)

Laurie Spiegel maakte een algoritmische compositie op basis van de orbits van de planeten in het zonnestelsel. Een concept wat al bedacht was door Pythagoras in 500 BCE en later ook beschreven werd door Johannes Kepler in 1619 in zijn boek Harmonices Mundi. Haar werk werd gebruikt op de "Sounds of the Earth" golden record die met de Voyager 1 mee de ruimte in is gegaan.

Robert Henke - CBM 8032 (2018)

Audiovisual performance gemaakt door Robert Henke en Anna Tskovrebov. Voor deze performance gebruikte hij 5 oude Commodere CMB 8032 computers en maakte daar een volledige live performance mee met sequencer, audio en visuals. Ze hebben de exacte hardware gebruikt van het systeem zoals het oorspronkelijk was, en wilden daarmee laten zien dat deze performance in theorie al mogelijk was in de jaren '80, maar alleen dankzij de kennis van nu op muziektechnologisch en esthetisch gebied kon deze performance pas in onze tijd gemaakt worden.

Max Mathews - Numerology (1960)

Max Mathews (waar Max naar vernoemd is) heeft deze muziek geprogrammeerd in 1960 met een IBM computer als demonstratie wat de computer op dat moment kon op muziektechnologisch gebied. Hij schreef ook het programma MUSIC, wat beschouwd wordt als de eerste muziek-software en de voorloper op vrijwel alle muziekprogrammas (van DAW's tot programmeertalen als Max en SuperCollider)