π Repertoire
Semester 2
(Repertoir staat op volgorde van laatste naar eerste les)
Thijs de Vlieger - FM Synthese
Thijs laat verschillende FM modulatie technieken horen met zijn modular.
Knitted keyboard
Een gebreid keyboard met daarin een Teensy verwerkt, door de flexibiliteit van het materiaal kan je hier veel meer mee doen dan met een standaard keyboard. Daarnaast zit er ook een theremin-achtige functie in verwerkt door middel van capacitieve sensoren.
Quantum Jungle
Een interactieve licht-installatie met 12000 led's, heel veel aanraakgevoelige sensoren en een aantal Teensy's
M8 portable synthesizer & tracker
Een compacte tracker/synthesizer gebasseerd op de Teensy 4.0
Dato Duo
Een Utrechts bedrijf dat een synthesizer heeft gemaakt dat je met twee personen kan bespelen. Gebaseerd op de Teensy.
Laurie Spiegel - Hal Alles Synthesizer (1977)
Een performance door Laurie Spiegel op de eerste digitale additieve synthesizer ontwikkeld door Hal Alles in Bell Labs. De synthesizer heeft 64 oscillators die digitaal aangestuurd worden, waarvan 32 gebruikt worden voor de klank.
Wendy Carlos - Xylophone Additive Synthesis (1989)
Wendy Carlos demonstreert hoe je een xylophone klank kunt genereren met additieve synthese technieken.
Caterina Barbieri - Live at Ableton Loop (2018)
The Flashbulb - Starlight (2017)
Een nummer gemaakt door Benn Jordan (The Flashbulb) waarin additieve synthese gebruikt wordt voor een cello klank. Naar het einde van het nummer worden de partialen random veranderd waardoor de cello niet meer als een cello gaat klinken maar meer glitchy.
Semester 1
(Repertoir staat op volgorde van laatste naar eerste les)
STEIM zwarte dozen systeem
Look Mum No Computer gaat op bezoek bij Veerle Pennock, die het STEIM zwarte doze modulaire systeem onderhoud en repareert
Michel Waisvisz - The Hands
Performance van Michel Waisvisz met zijn zelf ontwikkelde instrument the hands
Conlon Nancarrow - Study 25
Hainbach - Black MIDI
Hainbach laat in deze video zien hoe je de Disklavier kunt aansturen met MIDI en daarmee stukken kunt componeren die niet door een mens gespeeld kunnen worden, veel note tegelijk en heel snel. Zogenaamde Black MIDI, omdat het op bladmuziek zoveel noten zijn dat het meer zwart is dan wit papier.
Aphex Twin - Avril 14th
Terry Riley - In C (1964)
Aleatorische compositie door minimal componist Terry Riley. Bij de uitvoering van het stuk kunnen de instrumentalisten zelf bepalen wanneer ze doorgaan naar de volgende maat. Dit zorgt voor willekeur in de uitvoering en verschillende maten die tegelijkertijd door elkaar heenlopen.
Autechre - Anti EP (1994)
Een EP van Autechre gerleased in 1994 als protest tegen een wet die raves verbood in Engeland. Raves werden hier beschreven als bijeenkomsten waar muziek werd afgespeeld, en die muziek werd beschreven als: "sounds wholly or predominantly characterised by the emission of a succession of repetitive beats". In het nummer "Flutter" hebben ze zoveel mogelijk verschillende beats gemaakt zodat er weinig herhaling (repetition) is.
Paniek om de Millenniumbug (2000)
First discovered computer bug - Grace Hopper (1947)
Ariane V rocket explodes (1996)
Sketchpad (1963) & Talk van Alan Kay
UPIC 2 (1977) by Iannis Xenakis
Een machine ontwikkeld door Iannis Xenakis waarin je een grafische score kan tekenen en die kan afspelen met de machine.
Xerox Alto (1970) & Apple Macintosh (1984)
De Xerox Alto was de eerste "PC" met een Graphical User Interface (GUI) zoals wij dat nu gewend zijn (windows op een desktop) met gebruik van keyboard en mouse, Human Interface Devices (HID). Gebruik makend van Skeuomorphism om de echte wereld te vertalen naar het digitale domein. Steve Jobs raakte geΓ―nspireerd en bracht dit naar de Apple Macintosh.
Dawn of Midi - Dysnomia
Joep Beving - Hanging D (Max Cooper remix) - artwork by Ksawery Komputery
Video gemaakt in Processing, de Java-variant van P5.js.
Max Cooper - Symphony in Acid - artwork by Ksawery Komputery
Visuals gemaakt met P5.js.
Telefon Tel Aviv - I Dream of it Often
Telefon Tel Aviv's Soundlab
Joshua Eustis programmeerd eigen sequencing devices voor Max4Live die hij inzet in zijn composities om af te kunnen stappen van het tempo/grid van Ableton of andere traditionele DAW's.
Akihiko Matsumoto - MaxMSP for Piano
Robert Henke - CBM 8032 (2018)
Audiovisual performance gemaakt door Robert Henke en Anna Tskovrebov. Voor deze performance gebruikte hij 5 oude Commodere CMB 8032 computers en maakte daar een volledige live performance mee met sequencer, audio en visuals. Ze hebben de exacte hardware gebruikt van het systeem zoals het oorspronkelijk was, en wilden daarmee laten zien dat deze performance in theorie al mogelijk was in de jaren '80, maar alleen dankzij de kennis van nu op muziektechnologisch en esthetisch gebied kon deze performance pas in onze tijd gemaakt worden.
Max Mathews - Numerology (1960)
Max Mathews (waar Max naar vernoemd is) heeft deze muziek geprogrammeerd in 1960 met een IBM computer als demonstratie wat de computer op dat moment kon op muziektechnologisch gebied. Hij schreef ook het programma MUSIC, wat beschouwd wordt als de eerste muziek-software en de voorloper op vrijwel alle muziekprogrammas (van DAW's tot programmeertalen als Max en SuperCollider)
Anne Veinberg & Marcel Wierckx - Ostinato (2013)
Ostinato is een performance voor pianist en live coder. De performance maakt gebruik van de Diskklavier, een piano die aangestuurd kan worden met midi messages.
Ostinato from Low North on Vimeo.